• Fighter57

Nybörjare

Hej! Jag väntar mitt första barn och känner mig helt lost i allting som har med bebis och göra. Har försökt läsa på om det mesta. Nu har jag börjat fundera på det här med amning. Jag har tänkt försöka amma om det går. Men jag funderar på det här med ifall att man skulle vilja vara iväg några timmar. Ska man pumpa ut mjölk då och låta min sambo mata eller kan man varva med ersättning. Vad är det bästa? Känns som en djungel med allt som har med barn att göra. Skrattande

• Svar på tråden Nybörjare
  • Jag är bara jag

Jag rekommenderar varmt Amningshjälpens grupp på Facebook. Glad Där får man svar på precis allt. Vad gäller att pumpa och ge flaska eller ersättning kan det ge upphov till flaskpreferens och senare amningsvägran. Händer inte alla, men risken finns. Man kan ge på kopp istället eller lite senare på pipmugg. 

• Anonym4848

Jag valde att inte amma så har inga råd där, ville bara skriva att jag kände precis som du! Men sen när hon väl kom så ger sig det mesta av sig självt. Mycket man funderade på innan är inte så komplicerat i verkligheten. Dottern är nu 8 månader. Lycka till!

• Norrut

Du märker när du är där - gör det som funkar bäst för stunden! Både amningen och bebisen förändras så mycket de första månaderna att det är svårt att ge några generella tips, man får helt enkelt ta det som det kommer.

Med båda mina barn hade jag överproduktion på mjölk i början så att det var lätt att pumpa (frös in och sparade en del då), men när brösten vant in sig blev produktionen så exakt att det blev svårt att pumpa ut något alls. Så jag har både pumpat och gett ersättning, beroende på tidpunkt.

Svar på tråden Nybörjare