Vem ska betala fakturan?
TS, syftet med fakturan är inte att uppdostra ditt barn. Syftet är att ersätta kostnaden för brandutryckningen. NÅGON måste ju betala, eller hur?
Jag jobbar som lärare i högstadiet och jag anser att skolan och föräldrarna delar på ansvaret för barnen när barnen är i skolan. Vi lärare sysslar en väldig massa med barnuppfostran, helt enkelt för att vi måste. Det skulle inte gå att genomföra lektioner om vi inte hade ordningsregler eller tillrättvisade elever som inte skötte sig. Vi önskar nog dock allihop att vi kunde lägga mindre tid på uppfostran, eftersom det tar så mycket tid från undervisningen.
Självklart har även föräldrar ett ansvar för hur deras barn uppför sig i skolan. Annars skulle ju skolan aldrig behöva ringa hem eller ha samtal med föräldrar vars barn inte beter sig som de ska.
När det kommer till ekonomisk ersättning för skador så anser jag att det ansvaret alltid ska ligga på föräldrarna. Alla pengar skolan lägger ut måste ju tas från en budget som istället hade kunnat läggas på eleverna och undervisningen. Ska skolan betala varje gång någon elev orsakat skada eller startat brandlarmet, så blir det ju väldigt stora summor.
Ett barn dog i somras på en förskola. Var det föräldrarnas fel att man inte lärt barnet att klättra?