Kan cystor påverka bildningen av antal äggblåsor och till vilken grad kan antal äggblåsor variera från gång till gång?
Hej,
Jag och min sambo gick nyligen genom en hormonstimulering som ledde till ett äggplock där inga ägg hittades. Under flera månaders tid har jag haft två cystor som ansågs inte vara farliga och därmed bestämdes det att inte göra något åt dem och de följde med genom hormonbehandlingen. Jag ska också nämna att under fertililetsutredningen fick vi veta att jag har en låg äggreserv vilket betydde att chansen att få många ägg var osannolik och det är vi helt med på. Det känns dock att något inte riktigt stämmer. De menar på att det är ingen ide att fortsätta med flera stimuleringar och att vi ska nu fokusera på äggdonation. Jag är förstås ingen expert inom det området men just antal äggblåsor, varierar inte det antalet från stimulering till stimulering och dessutom med hjälp av olika mediciner? Samt undrar jag också om det inte hade varit bättre att dränera mina cystor innan hormonstimuleringen? Sista ultraljudet jag var på strax innan äggplocket såg han tre eventuella äggblåsor men så fick jag till svar att han inte kunde urskilja om vad som var äggblåsor och/eller cystor. Allting kändes bara konstigt och han menar även att det är ingen ide att vända sig till en privat IVF klinik. Men kan inte läget förändras på något sätt vid en annan stimulering?
Förlåt för en rörig text. Jag är fortfarande i en dimma av förtvivlan och söker svar på vissa frågor. Har någon liknande erfarenheter?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-23 19:18
Glömde att skriva att det handlade om en äggblåsa och två cystor som jag hade under äggplocket. Men ett par månader innan när jag var på en vanlig kontrollundersökning så sade en annan läkare att hon såg att jag hade 5-6 äggblåsor och tyckte att det såg relativt bra ut.