Sex efter förlossning
Hej,
Hej,
Tack alla ni som svarat, känns bättre att läsa lite som inte är skräck exempel. Jag har nog bara fått höra om hur illa det kan bli och att det är mer vanligt att spricka från a-ö så att säga.. men om det bara är 1 och andra graden som är dom vanligaste skadorna så ska man väl läka ganska bra ändå..
Och att inte min vikt betyder att jag ska få en jätte bäbis är ju också skönt att höra..
Jag hoppas ju typ på att jag ska föda för tidigt,men de borde man väl inte vilja? Kan väl vara skadligt för barnet att födas 2-3 veckor tidigare än den ska?
Kan uppdatera om att det blev precis så illa som mina värsta farhågor.
Förhoppningsvis blir jag tillfälligt återställd efter en operation, men enligt vad man kan läsa sig till kommer man förmodligen aldrig bli bra igen.
Absolut värt att få barn, men skulle nu såhär i efterhand valt kejsarsnitt istället...
Lider med dig, då jag tyvärr också fick en riktig jobbig bristning som jag fortfarande lider av och sexlivet är 100% påverkat?
Ska också se över en operation, hoppas det löser sig för dig efter det! Om du vill ha barn igen kan du trycka på kejsarsnitt men inte inför första gången, då vi inte kan välja det hur som tyvärr!
jag gick upp 20 kg och ut kom en liten plutt på 3 kg...
Så jäkla tragiskt att läsa!! Har du gjort någon anmälan?? Har inte hört att någon i dagens moderna samhälle har blivit rekommenderad att föda vaginalt när barnet varit i säte!
Jag har varit till flera gynekologer och alla har gett samma svar som du fått, att allt ser bra ut. De sa att smärtan är mental också samtidigt som de inte kan undersöka mig ordentligt pga smärtan.
Däremot så fungerar det inte längre med tampong, den täpper liksom inte. Jag fick vänta några timmar vid förlossningen innan de sydde och det tog också över en timme men kunde gå på benen efter även om allt var ett lidande.
Det sjuka är ju att vi som blivit ordentligt skadade i förlossningen borde åtminstone tas på allvar när det gäller ev problem efteråt? Ska be om en till undersökning och om de på något vis kan se med ultraljud eller något liknande för att få det svart på vitt.
Gjorde knipövningarna att du fick framfall?
Oftast skriver väl folk skräckhistorier här , det är kanske inte lika många som har behov att skriva om det när allt går bra.
Jag har fött ett barn vanligt och två med snitt, snart ett till. Det var inte meningen att det skulle bli så utan det var en läkarmiss (väldigt lång historia) som ledde till att mitt andra barn behövde födas med akutsnitt, Och jag kan ju säga att tiden efteråt är mycket mycket värre efter kejsarsnitt, iallafall var det så för mig, kan ju inte svara för andra.
Och apropå toalettbesök.. efter första snittet gick det flera veckor innan jag kunde känna att jag var kissnödig , jag fick gissa när jag behövde gå på toaletten innan, vet inte om det berodde på själva snittet, katetern eller spinalbedövningen, fick aldrig något svar. Och det gick flera dagar (4-5) innan jag kunde göra nummer två efteråt eftersom tarmarna stannar när man har varit inne i magen och rotat runt (har jag fått höra).
Sen när de gäller framfall till exempel så kan man få det efter kejsarsnitt också eftersom tyngden från graviditeten är en stor belastning på bäckenbotten. Min barnmorska tjatade om att jag måste göra knipövningar även när jag ska föda med planerat snitt. Komplikationer kan man få efter både vanlig förlossning och kejsarsnitt såklart men oftast går det bra oavsett hur man föder Som sagt är det nog ofta skräckhistorierna man får läsa. Även om man spricker blir det oftast bra efteråt. Och jag märkte ingen skillnad på sexlivet. Att gå på toaletten var bara lite jobbigt första dagarna , det var värre efter snitten
Jag fick ett rejält framfall efter barn nr tre för nio år sen. I somras snubblade jag över en artikel om "emsella" och jag gav det en chans. Kostade ju en del för ett helt program, men efter så många års lidande av framfallet och svåra trängningar fick det vara värt det. Och herregud vad bra det fungerade! har gjort sju behandlingar och full effekt kommer jag inte känna av på några veckor än, men mitt liv har ändrats enormt av det redan. Lite framfall har jag ännu, men det märks främst vid mens, men i övrigt har det gått tillbaka jättemycket. Jag hade noll muskler i underlivet innan, förstod inte ens HUR man knep, för jag kände ingenting... nu kan jag!