• Kanelkringla

Skriker vid amning och svårt att ta ett stort tag

Hej! Min bebis på 10 dagar har börjat skrika varje gång han ska ammas. han sparkar med benen, viftar med armarna. Han tar Bröstet sen spottar han ut det och skriker och om och om igen. Till slut tar han ett grepp men det blir ett dåligt tag om bröstet! Det Finns gott om mjölk så är inte orolig att han inte får i sig men mina bröstvårtor tar väldigt mycket stryk! har någon tips på vad jag kan göra för att förbättra amningen? Och varför släpper han bröstet hela tiden i början?

• Svar på tråden Skriker vid amning och svårt att ta ett stort tag
  • Anonym

Stöd bröstet underifrån med hela handen. (obs ej saxgrepp), 

• Anonym (Långtidsammare)

Grattis till bebben! Glad  Det tar lite tid att få till en bra amning. Både du och den lille ska lära sig rätt teknik. Ibland är utdrivningen så stark att barnet blir överrumplat och sätter i halsen och då skriker dom av frustration. Sätt dig bekvämt, håll bröstet mer som en strut och försök få till greppet. Löshängande bröst funkade aldrig för mig för då var ju vårtan nere i magen typ. Tungan ute Det krävdes att jag höll i det och formade det lite. Barnet helt vinklat mot dig också. Ta ett djupt andetag och ge inte upp.Ibland hjälper det att droppa lite mjölk på läppen så dom får smak på det och lättare söker sig åt rätt håll och vill suga för att få mer.

• Anonym (Amning)
    Anonym skrev 2022-12-15 22:09:08 följande:

Stöd bröstet underifrån med hela handen. (obs ej saxgrepp), 

Har testat detta utan större framgång :(
  • Anonym (Amning)

svar till anonym (långtidsammare) 
    tack för ditt svar! jag kan tänka att det kanske är att det kommer alldeles för mycket mjölk men ska jag pumpa lite innan så det inte blir lika mycket? När han suger blir bröstvårtan som en skidbacke Och Vit uppe på toppen så han får ju inte med vårtgården alls. Och har testat hamburgegrepp, att handmjölka innan så bröstet blir mjukare, liggamma, sittamma, laidback amning (fast den var för klurig). jag för honom till mig när han gapar sitt största och ändå blir de aldrig bra!

• Anonym

Jag skulle stödja underifrån 
    samt föra in vårtan mot barnets gom till det fick rätt grepp

• Anonym (Enannan)

pröva amningsnapp, storlek L för att bebis ska få så naturligt grepp som möjligt. 

• Anonym (Långtidsammare)

Inte pumpa, det hjälper inte i längden. Jag satt alltid rakt upp och ner med ungen på vanlig kudde i knät. I nivå med bröstet alltså. Jag höll alltså aldrig upp barnet eller fast utan bara vände honom mot mig och höll ena handen runt huvet och den andra höll jag bröstet med. Just strutformen hjälpte mycket tycker jag. Hamburger är väl mer att trycka ihop bröstet? Det hade aldrig funkat här. Skidbackeformen tyder på fel grepp, men det går absolut komma till rätta med! Har du provat vända bebben åt andra hållet? Dvs om du ska amma på höger håller du barnet med barnets huvud åt vänster och kroppen mot din högersida. Och tvärtom på vänster. Jag ammade alltid med barnet åt samma håll på båda sidorna. Blev alltid bättre. Vid sår eller skav vände jag åt andra hållet för avlastning. Om du inte redan provat så köp Mam kompresser. Ovärdeliga! Dela dem i hälften, det räcker. Och smörj med Purelan i mängder och använd amningskupor.

Svar på tråden Skriker vid amning och svårt att ta ett stort tag