• Raggsockar

Min syster ogillar min sambo

Lite bakgrund, jag och min nuvarande sambo har varit tillsammans i snart 1,5 år och han flyttade in hos mig under mars i år. Innan det så var jag tillsammans med mitt ex under 10 år.

Min syster hade inget emot min sambo från början utan det hela blev fel i mars i år. Min syster hade då under en tid letat efter en hantverkare som kunde fixa lite olika saker i hennes hus. Min sambo är hantverkare och lovade att han kunde göra jobbet åt min syster och hennes kille. Min sambo hade det lungt den perioden eftersom han skulle flytta till mig och samtidigt göra i ordning en ny verkstadslokal han fört tag i. Det var helt enkelt lite rörigt med alla saker, verktyg med mera. Men min syster sa att det inte var någon brådska med att få klart sakerna i hennes hus. Problemen började dock när min sambo fick problem med att han saknade viss verktyg som då var nedpackade i ett förråd i Skåne och han fick hitta alternativa lösningar under tiden. Detta gjorde att t projektet som från början var beräknat att ta en arbetsvecka drog ut på tiden. 

Min syster fick under tiden byggnationen höll på reda på att hon var gravid. Hon har aldrig varit bra på att sätta sig in i andra personers situationer och brukar sätta sig själv i första hand. Detta gjorde att hon nu tyckte att min sambo borde prioritera deras hus för att få det färdigt så fort som möjligt. Min sambo är tyvärr dålig på att hålla tider och kom inte till huset alla dagar på utsatt klockslag som de hade sagt från början, vissa dagar var det för att han behövde komplementsfixa saker som han behövde för att komma vidare och andra dagar för att han var långsam på morgonen. 

Detta gjorde att min sambo och min systers kille en eftermiddag blev osams över att tiderna inte hölls och min sambo avslutade uppdraget utan att göra klart det, på min systers killes begäran. 

Hela den här konflikten har varit riktigt jobbigt och gjort att min syster inte velat träffa min sambo mer och pratat skit om honom till övriga familjen. Hon har sagt tidigare att hon kommer skärpa sig vid högtider så att vi alla kan vara tillsammans men att hon inte vill ha något själv med honom att göra. 

Men nu sa hon igår att hon vägrade att fira jul ihop med familjen om min sambo ska vara med. Eftersom hon fått barn, första barnet i vår familj, så tyckte hon att jag var orättvis som tvingade henne och hennes lilla familj att inte delta på julafton som vanligt. Så det slutade med att jag och min sambo nu inte ska vara med på Jul ihop med min familj så som jag alltid har firat. 

Detta för mig så ledsen, arg och frustrerad så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag älskar min sambo men jag vet inte hur jag ska nå fram till min syster för att ens kunna diskutera hela grejen sakligt. 

Till saken tillhör också att jag blev utbränd under hösten på grund av för hög arbetsbelastning under en lååång tid. Min syster har fått för sig att det är min sambo som kört in mig i väggen eftersom vi har haft mycket projekt på gång runt oss. Vilket såklart har tagit energi men där jag också upplevt en kreativ glädje som jag aldrig har gjort innan i mitt liv.

Vad ska man göra när ens syster och sambo inte kommer överens?

Svar på tråden Min syster ogillar min sambo