Inlägg från: Tooja |Visa alla inlägg
  • Tooja

Resultat på KUB, orolig

Har kompisar som arbetat inom förlossningsvård som sagt att de aldrig skulle göra KUB, bla pga så vanskligt att mäta nackspalten, då resultatet kan variera så mycket beroende på vem som mäter, hur barnet ligger etc. Så jag tycker absolut inte att du skall oroa dig, din risk är ju ändå väldigt låg.

Som någon skrev hade jag istället gjort NIPT om du har möjlighet till det. Betydligt tryggare och säkrare svar. 

• Tooja
    xnfsm skrev 2022-12-29 21:13:12 följande:

Över 3 mm talar man om bred nackspalt och ditt värde på blodprovet var ju ändå bra! grattis <3 låter inte som att du behöver oroa dig. Men gör fvp eller mkp om du vill veta mer säker tycker jag. Rådfråga din BM och stå på dig om du vill gå vidare med undersökningar. Det är din graviditet! 

För övrigt:
    Fattar inte varför vissa är kritiska mot kub, det är ju ett jättebra verktyg för att se vissa avvikelser. Det är inte heltäckande men mycket går att se på kub. Jag gjorde själv kub och fick sämsta tänkbara värden. 1:2 samt nackspalt på typ 11-12 mm, avvikelser på hjärtat etc. Vår bebis hade sannolikt dött i magen eller efter födsel. Klart man hellre vill veta det i vecka 12-13 än på RUL i vecka 20. 

Klart att KUB är bättre än ingenting men jämfört mot NIPT är det ju klart underlägset. Jag har blivit erbjuden gratis KUB i mitt landsting men tackat nej till förmån för NIPT pga mycket säkrare, jag vill liksom ?veta?, hade inte känt mig trygg med svar ifrån KUB.

(10-20% av de barn som föds med downs syndrom hade inte fångats av KUB, samma siffra för NIPT är mindre än 1 på 10000)

Men som sagt, hade NIPT inte funnits hade jag såklart använt mig av NIPT (Och om någon undrar, jag hade inte aborterat ett ev barn med DS, dock testar NIPT även för andra avvikelser som ej är förenliga med liv. Hade även velat veta om något av mina barn hade DS i förväg för att kunna läsa på och förbereda mig). 

källor: https://www.womenandinfants.org/services/medical-screening/screening-for-down-syndrome

https://hermelinen.se/upload/images/pdf-filer/sjukvard/Faktablad-NIPT-Harmony.pdf

• Tooja

*hade jag såklart använt mig av KUB skall det ju stå!

Svar på tråden Resultat på KUB, orolig