• Robeli18

Hål i öronen läker inte

För 6-7 år sedan tog jag hål i öronen, det tog ett tag innan de läkte helt men nu fungerar de helt utan problem. För ungefär 1-1,5 år sedan tog jag två till hål i örsnibben över det första hålet på vänster sida och ett till hål i örsnibben på höger sida, och de vill inte läka. De är ofta infekterade och om jag inte har örhängen i på ett par dagar drar hålen ihop sig väldigt mycket och jag tror även att de skulle växa ihop ganska fort om jag slutade använda örhängen, vilket mina första hål inte alls gör. Jag rengör dem i samband med dusch i princip varje dag. Mina första hål är tagna med pistol medan de senare är tagna med nål, vet ej om det kan ha något med saken att göra. 
    Är det dags att inse att de aldrig kommer läka helt och låta dem växa igen? Eller kan det ta flera år innan de läker helt? 

Tacksam för alla tips. 

• Svar på tråden Hål i öronen läker inte
  • Anonym (Hmm)

Men vad har du i öronen då? Det bästa för mina öron är guld, annars börjar de vätska och bli liksom "infekterade", inte på riktigt så klart men de mår inte bra av det. Så om man har oäkta silverkrafs i öronen så kan kroppen reagera, kan t ex vara nickelallergi eller liknande.

• Anonym (Hmm)

Och, mina öron har nu hållit på så i mer än 20 år. Sätt i guld eller möjligen kirurgiskt stål så kanske det läker.

• Anonym (läker aldrig)

Vad intressant! 
    Tänkte på detta senast igår då jag prövade örhängen efter lång tid och åter fick ont i mitt ena högra hål. Insåg att det alltid gjort ont. Det blev lite infekterat/varigt direkt jag haft i örhängena bara några minuter och nu idag har det bildats en skorpa och det växer igen- Har bara detta enda hål av mina 4 totalt som inte läker. Alla är gjorda med pistol fast vid olika tillfällen.
    Jag var hos en läkare en gång som sa att jag genast skulle plocka ut dem för att man hade olika viktiga punkter och zoner i öronen som kan störa balansen om man har piercingar.

Ska fråga runt om fler upplevt detta och vad det kan bero på?

• Robeli18
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-03 20:54:20 följande:

Men vad har du i öronen då? Det bästa för mina öron är guld, annars börjar de vätska och bli liksom "infekterade", inte på riktigt så klart men de mår inte bra av det. Så om man har oäkta silverkrafs i öronen så kan kroppen reagera, kan t ex vara nickelallergi eller liknande.

Jag har provat allt möjligt, precis som du nämner har jag hört att guld ska vara bra, så har försökt med det men tycker inte det blir bättre. Har även provat silver och titan och har inte upplevt att något fungerat särskilt mycket bättre än något annat.
    Jo jag har kraftig nickelallergi och även andra allergier så skulle ju kanske kunna vara något sådant.
  • Robeli18
    Anonym (läker aldrig) skrev 2023-01-03 20:58:06 följande:

Vad intressant! 
    Tänkte på detta senast igår då jag prövade örhängen efter lång tid och åter fick ont i mitt ena högra hål. Insåg att det alltid gjort ont. Det blev lite infekterat/varigt direkt jag haft i örhängena bara några minuter och nu idag har det bildats en skorpa och det växer igen- Har bara detta enda hål av mina 4 totalt som inte läker. Alla är gjorda med pistol fast vid olika tillfällen.
    Jag var hos en läkare en gång som sa att jag genast skulle plocka ut dem för att man hade olika viktiga punkter och zoner i öronen som kan störa balansen om man har piercingar.

Ska fråga runt om fler upplevt detta och vad det kan bero på?

Jo det är lite skumt hur vissa hål läker men inte andra. Jag har sedan innan problem med öronen, som kroniskt eksem på baksidan av öronen, men inget som förvärrats av hål i öronen och två av hålen har ju läkt helt så tror inte att det är det som är problemet. Dock intressant det där med punkterna. 
    Gärna! 
  • Allis1000

Använd plastörhängen etttag alt 18k guld

är extra mkt protein c vitamin samt zink kosttillskott för sårläkning

• Anonym (Hmm)
    Robeli18 skrev 2023-01-04 01:54:15 följande:
    Jag har provat allt möjligt, precis som du nämner har jag hört att guld ska vara bra, så har försökt med det men tycker inte det blir bättre. Har även provat silver och titan och har inte upplevt att något fungerat särskilt mycket bättre än något annat.
    Jo jag har kraftig nickelallergi och även andra allergier så skulle ju kanske kunna vara något sådant.
    För mig tar det några dagar innan det läker i alla fall. Prova att bara ha guld, själv kan jag inte ha silver mer än någon enstaka dag innan jag måste byta. Titan borde funka, tycker man. Men om guld verkar bra så kör på det några veckor och se.
Svar på tråden Hål i öronen läker inte