Remer skrev 2023-01-06 12:57:37 följande:
Intressant skrivet.
Instämmer i att allt inte behöver vara digitalt och det vore en dröm med mindre digital tid och mer "verklig" tid. Men om vi ponerar att man inte kan stoppa skärmtiden, att den är oundviklig, hur kan man då använda den för att skapa engagemang, motivation och förhoppningsvis lärande ? Det är det jag och några vänner börat diskutera.
Då skulle man ju behöva fördela tiden mellan olika aktiviteter som ändå "ger" något. Att man delade in sin tid i lära språk, lära matematik, diskutera med likasinnade, titta på klipp för nöjes skull, utföra ärenden osv. Så att man inte hamnar i det där scrollandet. Det kan ha sin plats men i så fall under nöje och en begränsad tid.
Jag är dock mer för att försöka få folk, särskilt barn, att umgås mer igen. Senast igår pratade jag och min man om det att vi tror att det också är en anledning till att barn mår dåligt och fastnar i detta "alla andra" och vill ha saker - för de har inga andra vuxna att relatera till än såna som de ser på tictock, youtube osv. Mina nära vuxna när jag var liten var mina föräldrar, mina lärare, mina grannar och mina vänners föräldrar. Där fanns fungerande hushåll, icke fungerande hushåll, folk dog, skilde sig, någon var sjukskriven, en blev arbetslös. Jag vet fortfarande förnamnet på nästan alla mina klasskamraters mammor och pappor. Jag minns vad flertalet hade för yrken. Jag åt middagar hemma hos dem.
Idag är barnen sociala på sina telefoner men lever knappt sin egen vardag och än mer sällan sina vänners. Ringde man en kompis som var upptagen så kunde man bli fast i telefon med vederbörandes pappa en stund och visst, lite smått obekvämt men man förde ändå ett samtal. Barn idag ser inte det här. De sitter på kammaren och "tror" att alla andra har allt, lyckliga föräldrar, senaste iPhone och bilar som inte är köpta på avbetalning.
Att inte se och uppleva de olika miljöer och liv som folk lever på riktigt och förstå att det ÄR så som folk lever, inte som man ser på youtube och instagram gör våra barns syn på framtiden jäkligt fattig, det är så jag känner. De kan räkna upp tre yrken och sen är det influencer. De vet inte att ena kompisens mamma är undersköterska (och vad en sådan gör) , att nåns pappa kör buss och att ens mamma är socialsekreterare. Och eftersom det gör att de jämför med personer som knappt ens finns på riktigt så saknar de relevanta företeelser och personer att jämföra sig med vilket kommer bidra till ännu mer psykisk ohälsa bland unga. Tror jag.