Hur motiverar man lärande?
Jag är så "taskig" så jag helt enkelt drog ner skärmtiden till ett minimum för min äldsta när hans skola gick över till mer och mer digitala läromedel. I min värld hade han maxat sin skärmtid redan när skoldagen var över. Vilket jag är GLAD över, senast idag läste jag om barns behov av hjälp med ögonen.
Vad sjutton håller vi på med? Att inte ännu fler reagerar? Vill ge världens största hyllning till dig lärare (fd. ) som svarat ovan, det är så sjukt att man rullar ut ett digitaliseringsprojekt som det som nu pågår i den svenska skolan. Helt fritt för respektive kommun /huvudman att disponera och bara ösa ut paddor och laptops 1:1. Utan att relatera det till lärande, till forskning och vetenskap, utan uppföljning. Och eftersom ingen vill "halka efter" så vill ingen kommun stanna upp och liksom... vänta nu. För ingen vill vara Bror Duktig och fokusera på det som faktiskt funkar när alla andra rusar på.
På ett sätt är kulturen sådan idag. Å andra sidan är det vi vuxna som sätter gränser och barn behöver lära sig att prioritera. Barn förstår inte algoritmer och att apparna är designade att få dem att fastna. De behöver stöd och hjälp av oss vuxna att hantera detta. Så dra ner användandet till 1h per dag så att barnen lär sig att ok, nu har jag EN timme. Vad vill jag göra då? Sen är det läxor, aktiviteter, att träffa kompisar face to face och umgänge med familjen som gäller. Detsamma för oss föräldrar förstås, barn gör som vuxna gör.. som bekant!