• Songless

Rättigheter som borgensman?

Hej...

Jag är borgensman på min systers lägenhet. Nu har jag fått ett kravbrev på nästan en hel årshyra! Bortsett från att jag är oändligt besviken på min syster så undrar jag hur i hela h**vete fastighetsbolaget inte har hört av sig tidigare! Är det verkligen lagligt att vänta såpass länge innan de ger mig en notis om vad som försigår? Tycker att det borde räcka med max 2 missade hyror innan de borde hört av sig! Någon här som vet något kring detta och vad man har för rättigheter som borgensman i detta fallet?

Mvh

• Svar på tråden Rättigheter som borgensman?
  • Cusoon

Jag råder dig att kontakta en jurist.

Jag vet inte svaret, fann 2 intressanta svar gällande borgenärs skyldigheter:
    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=kundo.se/org/ab-tierpsbyggen/d/borgenar-xrfr/&ved=2ahUKEwjO0oDP3dP8AhW5Q_EDHRdBBw0QFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw36qG5Pqfdb9DmF2RZcPVcD

www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.hemhyra.se/nyheter/stora-risker-att-hjalpa-vanner-med-hyresborgen/&ved=2ahUKEwjO0oDP3dP8AhW5Q_EDHRdBBw0QFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0mwHvCR6qTqTWvUVpbSL-m

Vad jag kan utläsa av båda länkarna är att du är tvungen att betala det krav du fått, att det är upp till hyresvärden att bestämma, om det sker månatligt, kvartalsvis eller årsvis tas inte upp men har nog liten till ingen påverkan på din skyldighet.

• Pilsner

Jag skulle överklaga med just samma motivering, de borde hört av sig för länge sedan.

• Cusoon
    Pilsner skrev 2023-01-19 19:19:16 följande:

Jag skulle överklaga med just samma motivering, de borde hört av sig för länge sedan.

Det är inte omöjligt att borgenären kan få dela upp fakturan, men skyldigheten att betala har en ju ändå.
  • glassgumman78

Du har i princip inga rättigheter utan enbart skyldigheter.
    Den enda rättighet du har är ju att söka skulden hos din syster med sk regressrätt men det inträder ju först efter du har betalt.

Du är dessvärre skyldig att betala. Det är ju detta som du lovat, gått i borgen för...att betala om hon slarvar och miss-sköter sig.
    Läs på kontraktet och borgensförbindelsen vad som står

De har förmodligen kontaktat din syster, gäldenären och krävt hyran. Din roll kommer ju först in när de som gett upp hoppet att få från henne...
    Så länge kontraktet är "igång" har de rätt att kräva från dig på månatliga hyror så risken är ju att kostnaderna ökar....

• Pilsner
    Cusoon skrev 2023-01-19 19:25:14 följande:
    Det är inte omöjligt att borgenären kan få dela upp fakturan, men skyldigheten att betala har en ju ändå.
    Jag skulle ändå hävda att de väntat orimligt länge. Senast i samband med andra påminnelsen borde han informerats, dvs efter någon månad eller två.

De kan ju inte låtsas som att inget är fel och sedan efter lång tid kräva gigantiska belopp. Ett sådan system skulle kunna missbrukas enormt.

• Pilsner
    glassgumman78 skrev 2023-01-19 19:31:03 följande:

Så länge kontraktet är "igång" har de rätt att kräva från dig på månatliga hyror så risken är ju att kostnaderna ökar....

Du menar t.ex. att om systern dragit utomlands utan att säga upp lägenheten är han skyldig att betala hyran livet ut?

• chrissepisse
    Cusoon skrev 2023-01-19 19:25:14 följande:
    Borgensman, inte borgenär. En viktigt skillnad (som ts har koll på)
  • MammaKajsa

Hej Ts.

"Att gå i borgen är att gå i sorgen" är ju ett gammalt uttryck, och det stämmer ju tyvärr väl in för dig. Vad står det i den borgensförbindelse du skrev under? Finns det något maxbelopp som förbindelsen är begränsad till? 

• glassgumman78
    Pilsner skrev 2023-01-19 19:41:08 följande:
    Du menar t.ex. att om systern dragit utomlands utan att säga upp lägenheten är han skyldig att betala hyran livet ut?
    Läs länkarna som Cusoon lagt ut, särskilt den från Hem och hyra...där var personerna tvugna att vädja till värden att säga upp släktingen...

Och där står det att man som borgensman kan be om att värden ska höra av sig om hyran inte betalas, dvs de har ingen automatisk skyldighet till det...
  • glassgumman78
    Pilsner skrev 2023-01-19 19:38:31 följande:
    Jag skulle ändå hävda att de väntat orimligt länge. Senast i samband med andra påminnelsen borde han informerats, dvs efter någon månad eller två.

De kan ju inte låtsas som att inget är fel och sedan efter lång tid kräva gigantiska belopp. Ett sådan system skulle kunna missbrukas enormt.
    På vilket sätt skulle det missbrukas menar du för att de kräver av gäldenären först och sen först efter en tid kräver av borgensmannen...
    Det är väl ändå det normala.
    De kan ju skickat flera krav till systern, inkasso och sen kronofogden...och först efter detta vänt kravet till borgensmannen...
    Borgensmannen är ju enbart "nödlösningen", när de inte får pengarna från gäldenären...

Att vara borgensman är ju bara risk...och inga rättigheter...
Svar på tråden Rättigheter som borgensman?