Inlägg från: Anonym (Didi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Didi)

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Anonym (J) skrev 2023-02-23 08:00:41 följande:

Många tråkiga svar TS får här. Vi vet ingenting, kan ju vara så att en närstående blivit allvarligt sjuk, skadad eller rent av avlidit.
    Ett barn i min familj dog, jag hörde av mig till jobbet om att jag inte skulle komma in på ett tag. Vill de sparka mig så varsågoda... Men har en fin arbetsgivare, så det var inget gnäll alls. 

8 dagar kan man vara hemma utan problem. Det ger en gott om tid att skaffa sig ett läkarintyg om man måste vara hemma längre än så.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 12:17:05 följande:

Måste man inte vara sjuk för att få det? Jag mådde absolut skit men hade inga problem med att "jobba", eftersom jag tog hand om barnets syskon, ringde runt till myndigheter och fixade allt möjligt. Fullt ös hela dagarna. 

Då ber man såklart om tjänstledigt i det fallet. 

Men att bara skicka ett mail att man är hemma av personliga skäl och sedan håller sig borta i 3 veckor funkar inte.

Om man inte kan jobba är det sjukanmälan (med sjukintyg efter 8 dagar), godkänd tjänstledighet (ibland med lön) eller godkänd semester som gäller.

Annars blir det olovlig frånvaro. Du hade väl ändå en dialog med chefen som beviljade tjänstledigt utifrån omständigheterna.

• Anonym (Didi)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 12:17:05 följande:

Måste man inte vara sjuk för att få det? Jag mådde absolut skit men hade inga problem med att "jobba", eftersom jag tog hand om barnets syskon, ringde runt till myndigheter och fixade allt möjligt. Fullt ös hela dagarna. 

Beklagar sorgen också. Och man kan bli sjukskriven pga sorg. 
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?