Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Nej, de kan inte hålla lönen, däremot kan de stämma dig på eventuella extra kostnader som din frånvaro inneburit (38 § LAS om jag minns rätt), å andra sidan så har du ju hört av dig. 
    Att försvinna från jobbet kan tolkas som att du sagt upp dig, men som sagt, du har ju hört av dig. 

Jag antar att chefen inte svarar för att hen är glad att bli av med dig. 

• Anonym (J)

Varför tar du inte det till domstol?

Anonym (Nej, nej) skrev 2023-01-31 09:24:59 följande:
    Väldigt dåligt råd då ts begått avtalsbrott och kan bli skadeståndsskyldig på grund av det. Jag är själv arbetsgivare och det har hänt att personal struntat i att gå till jobbet utan att anmäla. Jag har förlorat kunder på grund av detta. Dock har jag aldrig dragit det vidare till domstol men om någon anställd struntar i att gå till jobbet, ser till att jag förlorar kunder och sedan dessutom går till kronofogden då skulle jag gå vidare till domstol. 

Nej, det bästa ts kan göra är att gå till sin arbetsplats och prata med chefen alternativt ringa chefen. Om inte ts kontrakt säger annat är arbetsgivaren enligt lag skyldig att betala ut lönen. Ts, passa också på att säga upp dig när du pratar med chefen.
  • Anonym (J)

Många tråkiga svar TS får här. Vi vet ingenting, kan ju vara så att en närstående blivit allvarligt sjuk, skadad eller rent av avlidit.
    Ett barn i min familj dog, jag hörde av mig till jobbet om att jag inte skulle komma in på ett tag. Vill de sparka mig så varsågoda... Men har en fin arbetsgivare, så det var inget gnäll alls. 

• Anonym (J)

Måste man inte vara sjuk för att få det? Jag mådde absolut skit men hade inga problem med att "jobba", eftersom jag tog hand om barnets syskon, ringde runt till myndigheter och fixade allt möjligt. Fullt ös hela dagarna. 

Anonym (Didi) skrev 2023-02-23 08:03:54 följande:
    8 dagar kan man vara hemma utan problem. Det ger en gott om tid att skaffa sig ett läkarintyg om man måste vara hemma längre än så.
  • Anonym (J)
    Anonym (Didi) skrev 2023-02-23 13:54:55 följande:

Då ber man såklart om tjänstledigt i det fallet. 

Men att bara skicka ett mail att man är hemma av personliga skäl och sedan håller sig borta i 3 veckor funkar inte.

Om man inte kan jobba är det sjukanmälan (med sjukintyg efter 8 dagar), godkänd tjänstledighet (ibland med lön) eller godkänd semester som gäller.

Annars blir det olovlig frånvaro. Du hade väl ändå en dialog med chefen som beviljade tjänstledigt utifrån omständigheterna.

Ja, det jag menar är att vi kanske inte ska döma TS för hårt innan vi har mer info. OM det var något riktigt tragiskt som hände så är det ju en skitchef om hen inte svarar på sms!
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?