• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • mammatill6
    19mark82 skrev 2023-01-25 14:35:50 följande:
    wow, aldrig varit med om detta.

varför försvann din kollega helt utan att avsluta på rätt sätt?
    Vi fick aldrig reda på det. Vi polisanmälde då vi va oroliga, fick heller inte tag på familjen .Polisen hörde av sig o meddelade att utredningen läggs ner då personen ifråga mår bra och är lokaliserad. Men vi vet inte vad som hänt.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:12:38 följande:
    Jag slutade komma till jobbet

Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

Vad är det du inte förstår?

Lönen får du för att du har utfört ett arbete, har du inte utfört arbete så får du inte lön. Det är väl ändå det mest självklara i världen?

Vad trodde du skulle hända om du slutade gå till jobbet? Att lönen bara skulle fortsätta komma ändå?
  • Anonym (.)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-02-01 05:29:18 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Lönen får du för att du har utfört ett arbete, har du inte utfört arbete så får du inte lön. Det är väl ändå det mest självklara i världen?

Vad trodde du skulle hända om du slutade gå till jobbet? Att lönen bara skulle fortsätta komma ändå?
    TS jobbade fram till 20:e december men har bara fått lön för det hon jobbat fram till sista november. Hon har alltså utfört arbete som hon ännu inte har fått betalt för.
  • Anonym (T)

Du pratar om dina rättigheter men du har också skyldigheter! Som du uppenbarligen inte följer !

• Anonym (Jobbis)

Ojoj. Du har trampat i klaveret rejält. Sådär gör man bara inte. Nu gäller det att krypa och smöra för chefen så mycket du kan. Du är rätt körd om ställen du söker jobb på i framtiden ringer din nuvarande chef och vill höra sig för. Lappa så gott du kan ihop relationen med chefen. Förklara att du förstår nu att du gjort helt fel och att du är jätteledsen. 

Eftersom du inte är fackansluten (why??) får du betala jurist själv om du behöver hjälp. 

• Vladdis

Alla sälj företag är skyldiga att betala ut provisioner inom ett år efter en avslutad anställning oavsett. Det märks ju att de nog inte förstår den smäsmutsiga bransch just sälj-företag med provisioner. Isales?
    Om du jobbade i Dec 1-20 grundlön på vad? 10-18 000?
    En rullande provisionmodel eller engångsarvoden för produkten?
    Blir svårt att veta vilken lön du menar. 
    Grundlön ska ju alltid betalas ut när man varit på plats & provisioner är den mindre företag eller dåligt skötta konstant myglar med. 
    Vad sålde du? 

• Anonym (J)

Många tråkiga svar TS får här. Vi vet ingenting, kan ju vara så att en närstående blivit allvarligt sjuk, skadad eller rent av avlidit.
    Ett barn i min familj dog, jag hörde av mig till jobbet om att jag inte skulle komma in på ett tag. Vill de sparka mig så varsågoda... Men har en fin arbetsgivare, så det var inget gnäll alls. 

• Anonym (Didi)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 08:00:41 följande:

Många tråkiga svar TS får här. Vi vet ingenting, kan ju vara så att en närstående blivit allvarligt sjuk, skadad eller rent av avlidit.
    Ett barn i min familj dog, jag hörde av mig till jobbet om att jag inte skulle komma in på ett tag. Vill de sparka mig så varsågoda... Men har en fin arbetsgivare, så det var inget gnäll alls. 

8 dagar kan man vara hemma utan problem. Det ger en gott om tid att skaffa sig ett läkarintyg om man måste vara hemma längre än så.
  • Anonym (Casanova)

Grundlön + provision + ung människa.

Låter som callcenter eller liknande?

Halvt oseriös arbetsgivare som är van vid personalomsättning...

Är den personliga orsaken att det inte är så skoj att sitta och lura folk hela dagarna?

Har jag ungefärligt rätt i min gissning så kan du glömma pengarna om dina föräldrar råkar jobba som jurister/advokater. Facket hade kunnat hjälpa. Lärdom till framtiden, gå med i facket på en gång när du börjar jobba!

Men tror inte du riskerar några efterkrav heller. De vill nog bara ghosta dig och behålla pengarna.

• Anonym (J)

Måste man inte vara sjuk för att få det? Jag mådde absolut skit men hade inga problem med att "jobba", eftersom jag tog hand om barnets syskon, ringde runt till myndigheter och fixade allt möjligt. Fullt ös hela dagarna. 

Anonym (Didi) skrev 2023-02-23 08:03:54 följande:
    8 dagar kan man vara hemma utan problem. Det ger en gott om tid att skaffa sig ett läkarintyg om man måste vara hemma längre än så.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 12:17:05 följande:

Måste man inte vara sjuk för att få det? Jag mådde absolut skit men hade inga problem med att "jobba", eftersom jag tog hand om barnets syskon, ringde runt till myndigheter och fixade allt möjligt. Fullt ös hela dagarna. 

Då ber man såklart om tjänstledigt i det fallet. 

Men att bara skicka ett mail att man är hemma av personliga skäl och sedan håller sig borta i 3 veckor funkar inte.

Om man inte kan jobba är det sjukanmälan (med sjukintyg efter 8 dagar), godkänd tjänstledighet (ibland med lön) eller godkänd semester som gäller.

Annars blir det olovlig frånvaro. Du hade väl ändå en dialog med chefen som beviljade tjänstledigt utifrån omständigheterna.

• Anonym (Didi)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 12:17:05 följande:

Beklagar sorgen också. Och man kan bli sjukskriven pga sorg. 
  • Dessanheterjag
    Anonym (Jobbis) skrev 2023-02-01 10:56:09 följande:

Ojoj. Du har trampat i klaveret rejält. Sådär gör man bara inte. Nu gäller det att krypa och smöra för chefen så mycket du kan. Du är rätt körd om ställen du söker jobb på i framtiden ringer din nuvarande chef och vill höra sig för. Lappa så gott du kan ihop relationen med chefen. Förklara att du förstår nu att du gjort helt fel och att du är jätteledsen. 

Eftersom du inte är fackansluten (why??) får du betala jurist själv om du behöver hjälp. 

Vem är ens så korkad att nämna detta jobb i CV?! 😂 Bättre att skriva "pluggat" använd hjärnan folk.
  • Anonym (J)
    Anonym (Didi) skrev 2023-02-23 13:54:55 följande:

Då ber man såklart om tjänstledigt i det fallet. 

Men att bara skicka ett mail att man är hemma av personliga skäl och sedan håller sig borta i 3 veckor funkar inte.

Om man inte kan jobba är det sjukanmälan (med sjukintyg efter 8 dagar), godkänd tjänstledighet (ibland med lön) eller godkänd semester som gäller.

Annars blir det olovlig frånvaro. Du hade väl ändå en dialog med chefen som beviljade tjänstledigt utifrån omständigheterna.

Ja, det jag menar är att vi kanske inte ska döma TS för hårt innan vi har mer info. OM det var något riktigt tragiskt som hände så är det ju en skitchef om hen inte svarar på sms!
  • Anonym (Jobbis)
    Anonym (J) skrev 2023-02-23 08:00:41 följande:

Och då gjorde du ju helt rätt. Du hörde av dig. TS bara lät bli att komma.

I ditt läge hade jag sjukanmält mig. Men sånt går ju också att fixa i efterhand. I en så stor kris tror jag ingen kräver av en att agera 100% korrekt. Men höra av sig, som du gjorde (eller be någon annan göra det), behöver man göra. Och det är ju där TS har fallerat. 
  • Anonym (Jobbis)
    Anonym (Jobbis) skrev 2023-02-24 10:06:29 följande:
    Och då gjorde du ju helt rätt. Du hörde av dig. TS bara lät bli att komma.

I ditt läge hade jag sjukanmält mig. Men sånt går ju också att fixa i efterhand. I en så stor kris tror jag ingen kräver av en att agera 100% korrekt. Men höra av sig, som du gjorde (eller be någon annan göra det), behöver man göra. Och det är ju där TS har fallerat. 
    Oj! Blandade ihop med annan tråd. TS hade ju hört av sig! 
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?