• Carolatom07

Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?

Själv har jag gjort detta till en utmaning, och alltid lika kul när man lyckas lura folk att man är yngre än man är. Det gör också att ens självkänsla höjs och man känner sig mer duglig inför folk, får lite mer bekräftelse osv.

Jag försöker odla mer hår, trots att jag redan har ett bra hår för min ålder (är över 40). Jag springer, går mycket och tränar, och har med tiden fått bort antydan till gubbmage och känner mig ibland mer spänstig och energisk än jag gjorde i 20-års-åldern, då jag var ganska lat och inte gärna ansträngde mig i onödan.

Jag lyssnar på musik jag gillade i tonåren/ tidiga 20-års-åldern för att få de rätta känslorna i min utstrålning, att se yngre ut. Det är ju ofta när man får de där Wow-känslorna av musik man gillade som minnen av dåtiden kommer fram och man kan associera på ett annat sätt än man kanske vanligtvis gör i sin tråkiga vardag. Lite alkohol på det och känslan blir euforisk.

Jag pratar helst inte heller med gubbar i 65- och uppåt-åldern, eftersom jag försöker att inte påverkas av deras slöa och inskränkta mentalitet. Och det här med att försöka undvika att påverkas av andras sätt att vara kan vara en mycket svår grej, men jag anstränger mig.

För vissa kanske detta framstår som lite desperat, men jag känner att jag vill ta igen så mycket och få det andra har fått som jag själv gått miste om, och då resulterar det i ett sådant här beteende för min del.

Andra har haft haft roligt, upplevt så mycket och varit attraktiva för motsatta könet. Då kan väl jag få unna mig att få ta igen åren jag gick miste om?

Hur ser ni på dessa tips?

• Svar på tråden Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?
  • Carolatom07
    Excentriskan skrev 2023-01-28 13:06:54 följande:

Jag tycker det låter som en klassisk ålderskris som många drabbas  av vid jämna ålderstreck (30-40-50-60) Finna sig själv, blev inte livet mer än detta.. ta igen förlorad tid, medan tid finns. Vissa gasar på och andra deppar ihop.

Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker man ska vara (så länge man inte sårar någon), så ska man leva det så som man mår bäst av själv.

Däremot kommer man alltid att bli besviken om man tänker föra krig mot åldrandet av utseendet, för tidens tand är obeveklig och man kommer att förlora i det långa loppet.

I det långa loppet. Men man kan bestämma sig för att leva som yngre (känna sig som yngre) under en 5-års-period t.ex. och ta de vitamin- och kosttillskott som behövs för ändamålet. Enligt Anders Hansens bok "Hjärnstark" kan du genom regelbunden motion och träning sänka din fysiska ålder med 10 år, och han bör ju veta vad han pratar om. Mycket av det vi kallar åldrande är dessutom ibland mer en psykisk än fysisk upplevelse och process, färgat av ett konventionellt (traditionellt) tänkande. Efter en viss ålder förväntas vi vilja bli äldre och tråkigare, när det inte alls behöver vara så. Generna spelar stor roll här med. För mig handlar det mer om att kunna ha roligt ett antal år till, och leva som en levande mer än som död.

Även stelhet (om den inte beror på sjukdom eller åkomma) och rynkor är något som många lägger grunden till när de går in för att försöka se äldre och mer erfarna ut, för att de tror det ska ge dem mer personlig pondus och respekt. Sedan när de kommer längre upp i åldern brukar de ångra bittert att de inte passade på att nyttja sina utseendemässiga och ungdomliga resurser de hade när de väl kunde det. Efter 40 är en bra ålder att påbörja en återuppbyggnad, för att bromsa förfallet. Naturligtvis blir vi naturligt äldre, men varför köpa ner sig när man inte behöver?

• Carolatom07
    EmelieE1996 skrev 2023-01-28 13:45:06 följande:
    Är det pga detta som du tar första bästa tillfälle att nedvärdera kvinnor på internet? För att du har ett förakt mot kvinnor då dom ratat dig på yngre dar. Då var det inte så långt ifrån sanningen det med incel ändå. Intressant!
    Förklara för mig vad du ser som incel-aktigt i mitt inlägg. Eller ta först reda på vad som utmärker en incel, de karaktäristiska dragen. Jag har aldrig varit fientlig mot kvinnor och kommer aldrig bli. Men självfallet har jag rätt att ha åsikter om beteenden hos kvinnor, likväl som kvinnor har rätt att ha åsikter om män och deras beteenden.

Sluta med att strö incel-ordet omkring er hela tiden och ta diskussionen utifrån det den handlar om. Det framstår som mer seriöst.

• EmelieE1996
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 13:51:57 följande:
    Förklara för mig vad du ser som incel-aktigt i mitt inlägg. Eller ta först reda på vad som utmärker en incel, de karaktäristiska dragen. Jag har aldrig varit fientlig mot kvinnor och kommer aldrig bli. Men självfallet har jag rätt att ha åsikter om beteenden hos kvinnor, likväl som kvinnor har rätt att ha åsikter om män och deras beteenden.

Sluta med att strö incel-ordet omkring er hela tiden och ta diskussionen utifrån det den handlar om. Det framstår som mer seriöst.
    Du startade en tråd om att kvinnor kallar män för incels 

Med tanke på att kvinnor kallar dig för incel så har du antagligen skrivit nedsättande om kvinnor? Och i och med den här tråden så ser jag en logisk förklaring till varför du isåfall skriver nedsättande om kvinnor, för att du inte ansågs som attraktiv av kvinnor tidigare och utvecklat ett kvinnohat 

Jag tycker att det är intressant
  • Carolatom07
    EmelieE1996 skrev 2023-01-28 14:03:39 följande:
    Du startade en tråd om att kvinnor kallar män för incels 

Med tanke på att kvinnor kallar dig för incel så har du antagligen skrivit nedsättande om kvinnor? Och i och med den här tråden så ser jag en logisk förklaring till varför du isåfall skriver nedsättande om kvinnor, för att du inte ansågs som attraktiv av kvinnor tidigare och utvecklat ett kvinnohat 

Jag tycker att det är intressant
    Du drar det verkligen till sin spets och nej, jag har inte skrivit nedsättande om kvinnor, jag har endast ifrågasatt vissa kvinnors beteenden, och det är inte samma sak.

Men jag kan erkänna att efter att många gånger på forumet ha sett vissa kvinnor påstå att män över 40 är äckliga, har diabetes och luktar tonfisk och annat anmärkningsvärt, som en kvinna som skrev att "Män över 40 klarar inte att se yngre ut, men det gör kvinnor över 40, eftersom vi har den rätta känslan för det", så tog jag det som en sorts utmaning och valde att hoppa på "Se yngre ut"-racet för att försöka motbevisa dessa kvinnor och kanske tävla om vem som klarar mest att framstå som yngre. Jag har ett behov av att utmana folk som tror att deras åsikter är "verkligheten" och att "det är så det är för alla". Om det gör mig kvinnofientlig, får du gärna förklara hur.

• Kvittning

Nja, jag gör nog snarare tvärtom. Inte att jag försöker se äldre ut, utan att jag kämpar for att mogna och växa upp. 

Märker att jag slappnar av som bäst och passar bättre ihop med typ 25-30- åringar för jag kan vara mig själv mycket mer än med 40+. Men ser inte det som något att vara stolt över, snarare tragiskt. Misstänker att jag har odiagnosticerad adhd i grunden som ligger bakom min sociala oförmåga att passa in.

Utseendemässigt ser jag väl något yngre ut än vad jag är, men nu när typ alla verkar använda fillers och skit för rynkor och jag inte gör det så växer jag väl mer och mer in i åldern till ytan.

• Fröken Allvar

Om du tror att en diagnos och medicin skulle hjälpa dig kan du söka för det. Annars skulle du kunna läsa på om ADHD och se om det ger något. En del tycker att de är hjälpta av beteendeträning, andra inte.

Eftersom du pratar om fillers som allmänt förekommande antar jag att du är kvinna och bor i en stad där man kan både göra fillers och träffa 25-åringar som 50 plus. I en så pass stor stad borde du kunna hitta andra i din ålder som accepterar dig för den du är. Det är sorgligt att du känner dig tragisk. Är det något särskilt som gör att du känner det så? 

• Billie38

Låter som en ålderskris deluxe.
    Vad exakt är det du inte "hunnit med i livet" som du hoppas uppnå? 

Tro mig, du lurar och lockar troligtvis få med den attityden och du framstår mest troligt som en falsk, snäv och fördomsfull person som inte ens kan prata med "äldre" då du tycks tro att det medför risk för "smitta".

varför inte passa på och prova botox och lite annan "föryngrande magi" ;)

• Limajo

Jag fattar inte. Du tränar, lyssnar på musik och vad mer? Det gör väl de flesta 40-50-60-åringar numera?

Sen hur man ser ut är ju mycket genetiskt. Svårt att styra om man blir gråhårig eller får rynkor. Själv fick jag visa leg på bolaget lång över 40 men då började det kännas lite pinsamt.

• Carolatom07
    Billie38 skrev 2023-01-29 08:57:49 följande:

Låter som en ålderskris deluxe.
    Vad exakt är det du inte "hunnit med i livet" som du hoppas uppnå? 

Tro mig, du lurar och lockar troligtvis få med den attityden och du framstår mest troligt som en falsk, snäv och fördomsfull person som inte ens kan prata med "äldre" då du tycks tro att det medför risk för "smitta".

varför inte passa på och prova botox och lite annan "föryngrande magi" ;)

Jag föraktar inte dessa äldre, men känner att jag behöver en påverkan från andra hållet, dvs av yngre människors mentalitet. Det finns många i min ålder som försöker framstå som yngre och när man pratar med folk IRL om det så tycker de flesta bara att det är bra och positivt, eftersom många strävar efter att se yngre ut, med blandad framgång. Jag har iallafall märkt att jag nu blir mer sedd och bekräftad när jag har denna inställning. Det mest tragiska för min del hade varit att sätta mig och gagga med gubbarna som brukar sitta nere på ICA och bara prata väder och mat. Det hade varit döden för mig.

Jag vill ut och festa lite, resa, träffa nya intressanta människor, kolla min attraktionskraft på kvinnor. Jag vill leva livet helt enkel, utan att bli utdömd som någon gubbe.

• Magical

Jättekonstigt TS! Jättebra att träna, må bra och se frisk ut men att det skulle vara som en egen påhittad "tävling" är superskumt. 

Vi vill nog alla se unga och välmående ut. Inte så vanligt att man medvetet väljer att göra tvärtom och se sjaviga och sunkiga ut.

Därför tycker jag att det låter så konstigt att det skulle vara en utmaning du hittat på åt dig själv. Du slår nog in en öppen dörr. (lika som i din andra tråd där  du försöker påstå att det är ett fenomen att kvinnor kan tacka nej till att dejta dig - också konstigt) 

Svar på tråden Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?