• Gman69

Var hittar man svenskar i stockholm?

Kanske en konstig fråga men jag har kommit tillbaks från utlandet efter 20 år. Det är väldigt sällan man ser en svensk när man är ute. Engelska verkar vara normen överallt. Hur kommer det sig? Är det pga pandemin? Var hittar man svenskar i stockholm?

• Svar på tråden Var hittar man svenskar i stockholm?
  • Citronella

Låt mig gissa, du har aldrig varit i Stockholm men läst någon krönika och några trådar på FB och FL så nu tror du att du vet exakt hur det är på Stockholms gator. 

• Anonym (Mumin)

Engelska?? Arabiska mer vanligt och invandrarsvenska.
    Svenskar ser jag överallt iallafall i innerstan och i min förort där det visserligen är blandat.

Vilka kretsar rör du dig i? Järvaområdet?

Om du vill röra dig bland renodlade medelklassvenskar och vita områden är Vasastan och Bromma säkra kort eller Danderyd, Täby

• Anonym (Ou)

Typ överallt???? Varför är du på jakt efter svenskar ens?

• sextiotalist
    Gman69 skrev 2023-01-28 16:41:28 följande:
    Var hittar man svenskar i stockholm?

Kanske en konstig fråga men jag har kommit tillbaks från utlandet efter 20 år. Det är väldigt sällan man ser en svensk när man är ute. Engelska verkar vara normen överallt. Hur kommer det sig? Är det pga pandemin? Var hittar man svenskar i stockholm?

Jag var i Stockholm för två veckor sedan. Såg massor typiskt svenska 
  • Anonym (fattar)

Ah, jag förstår lite vad du menar TS. Jag pendlar till Stockholm från Uppsala. Jobbar på Söder. En dag gick jag från jobbet till centralen och av alla, alla människor jag hörde prata (och det var många, jag går ju förbi slussen och genom gamla stan) var det endast ETT par som pratade svenska. Alla andra pratade andra språk. Inte främst engelska, men annat än svenska. 

Svenskar finner du i delar av förorter såsom Nacka, Värmdö, Danderyd Enskede etc. 

Förutom på jobbet då :) 

Svar på tråden Var hittar man svenskar i stockholm?