• JosephineEm

Återbetalningsskyldig F-kassan

För två år sedan fick jag ett meddelande av F-kassan att de inte längre skulle ge mig sjukersättning, strax sedan följde de upp med att informera mig att jag är återbetalningsskyldig på hela sjukperioden. 
    Jag har tagit hjälp med en jurist som inte fick igenom ärendet. F-kassan hävdar att jag har ägnat mig åt arbeten under sjukperioden, vilket är felaktigt då jag har sysslat med en hobbyverksamhet som inte gett mig betalning. Vänner till mig som också sysslar med den här hobbyn har bjudit in mig för att de ville aktivera mig i sorgen.
    Min fd sambo begick självmord, hängning i vår gemensamma lägenhet vilket gav mig PTSD. Det orsakades av suicidet men även den psykiska terrorn jag levde i med suicid-hot cirka 1,5 år innan det hände har spätt på PTSDn. F-kassan menar att jag inte kan ägna mig åt den här hobbyn då de anser att det är ett jobb och kräver mycket ansträngning. Jo, det krävs koncentration men det har inneburit hjärngympa för mig och att få tänka på något annat. Parallellt har jag informerat min läkare att jag har stora sömnsvårigheter och har svårt att vistas bland människor. Men det betyder inte att jag inte sover alls eller att jag aldrig vistas bland människor. De har även kontaktat min bank och tagit ut kopior från mina transaktioner och betraktar mig som en lögnare då jag har vid några tillfällen köpt en kaffe. De menar att jag vistas i folktäta miljöer fast jag säger att jag inte kan det. De tar inte in i räkningen att jag eventuellt tar en take away, att jag sitter på caféer som inte är bullriga, att jag övar mig inför att vistas i miljöer för att fasa in mig själv i samhället igen. Så nu ska jag betala tillbaka hela summan som om jag hade lurat F-kassan som en brottsling. 

Jag funderar på att starta en insamling för jag har inte de pengarna att betala tillbaka och som det verkar nu är det skärpta regler (betalning inom 12 månader) 
    Hade ni startat en insamling? 

• Svar på tråden Återbetalningsskyldig F-kassan
  • Långbenopluto

Varför tycker du att andra ska betala din skuld? Jag förstår inte vad du menar med att du ska ha en insamling?

• Citronella

Var du förtidspensionär (sjukersättning) eller sjukskriven (sjukpenning)? De flesta som startar insamlingar får inte in något alls du hänger bara ut dig själv. Jag förstår inte heller varför främlingar skulle hjälpa dig. 

• mammatill6

Nej det hade jag absolut inte och inte heller hade jag skänkt något. Låter lite skumt hela dit historia och hade dragit öronen åt mig. Har du tjänat några pengar på hobbyn?

Svar på tråden Återbetalningsskyldig F-kassan