• Anonym (Anonym tjej)

Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.

Varför skapar ämnet abort så många konflikter och många går i taket om någon ens yttrar sig om att denne tycker att abort är fel, eller att denne vill att abortgränsen ska sänkas? Jag själv har gjort två aborter och jag förstår helt och hållet varför en del människor är emot abort. Även fast jag inte håller med dem fullt ut så förstår jag dem, och jag respekterar deras åsikt och skulle aldrig försöka tysta dem. 

Abort är inget som man ska se så lätt på som vissa försöker få det till. Kalla det vad man vill, men fostret är ju något levande som man sedan dödar, avlägsnar. Det kan jag förstå och stå för, trots att jag själv har gjort abort. 

• Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.
  • Anonym (K)

Orsaken är väl inte åsikten i sig utan hur den framförs, på vilket sätt man vill inskränka aborträtten och skälen bakom.

• Anonym (X3)

Jag tycker man ska få bestämma över sin egen kropp innan fostret är livsdugligt utanför det. Varför ska nån annan tala om vad man ska fatta för livsavgörande beslut och varför?

• Anonym (X3)

Om de säger till dig att du har dödat två barn kan du förstå deras poäng? Varför gjorde du då abort?

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (K) skrev 2023-02-11 20:36:27 följande:

Orsaken är väl inte åsikten i sig utan hur den framförs, på vilket sätt man vill inskränka aborträtten och skälen bakom.

Jo då, det är bland annat åsikten i sig.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:40:12 följande:

Jag tycker man ska få bestämma över sin egen kropp innan fostret är livsdugligt utanför det. Varför ska nån annan tala om vad man ska fatta för livsavgörande beslut och varför?

Det kan jag förstå. Många är av den åsikten. Problemet är ju dock att även fast fostret inte är livsdugligt utanför kvinnans kropp, så bor det ändå inne i kvinnans kropp. Kvinnan bär då inte på bara ett liv, hon bär även på ett till liv. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:43:24 följande:
    Jo då, det är bland annat åsikten i sig.
    Ja det finns så klart de som inte tål att andra har en avvikande åsikt men det är ju inte hela förklaringen.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:45:23 följande:
    Det kan jag förstå. Många är av den åsikten. Problemet är ju dock att även fast fostret inte är livsdugligt utanför kvinnans kropp, så bor det ändå inne i kvinnans kropp. Kvinnan bär då inte på bara ett liv, hon bär även på ett till liv. 

Inte livsdugligt = inte ett liv utan ett potentiellt sådant. 

Hur kan man ha så mycket åsikter om hur ANDRA ska göra med sina kroppar och liv?
    Ingen tvingar dem till abort, det är väl bra? 

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:41:20 följande:

Om de säger till dig att du har dödat två barn kan du förstå deras poäng? Varför gjorde du då abort?

Ja, jag kan absolut förstå deras poäng, för det är ju precis vad man gör - man dödar embryot/fostret, framkallar ett missfall (om man gör medicinsk abort). Varför ska jag försöka låtsas som att det inte är så?

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

• Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:47:54 följande:

Ja, jag kan absolut förstå deras poäng, för det är ju precis vad man gör - man dödar embryot/fostret, framkallar ett missfall (om man gör medicinsk abort). Varför ska jag försöka låtsas som att det inte är så?

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

Så du tycker inte du borde fått göra abort? 

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:47:34 följande:

Inte livsdugligt = inte ett liv utan ett potentiellt sådant. 

Hur kan man ha så mycket åsikter om hur ANDRA ska göra med sina kroppar och liv?
    Ingen tvingar dem till abort, det är väl bra? 

Där är det många som inte håller med dig. Många ser det som ett liv redan från befruktningen. Det är en definitionsfråga.

För att vad andra gör med sitt liv påverkar andra människor i vissa fall. I det här fallet påverkar det embryot/fostret, som är en del av den gravida kvinnans kropp.
Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.