Inlägg från: Anonym (X3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X3)

Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.

Jag tycker man ska få bestämma över sin egen kropp innan fostret är livsdugligt utanför det. Varför ska nån annan tala om vad man ska fatta för livsavgörande beslut och varför?

• Anonym (X3)

Om de säger till dig att du har dödat två barn kan du förstå deras poäng? Varför gjorde du då abort?

• Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:45:23 följande:
    Det kan jag förstå. Många är av den åsikten. Problemet är ju dock att även fast fostret inte är livsdugligt utanför kvinnans kropp, så bor det ändå inne i kvinnans kropp. Kvinnan bär då inte på bara ett liv, hon bär även på ett till liv. 

Inte livsdugligt = inte ett liv utan ett potentiellt sådant. 

Hur kan man ha så mycket åsikter om hur ANDRA ska göra med sina kroppar och liv?
    Ingen tvingar dem till abort, det är väl bra? 

• Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:47:54 följande:

Ja, jag kan absolut förstå deras poäng, för det är ju precis vad man gör - man dödar embryot/fostret, framkallar ett missfall (om man gör medicinsk abort). Varför ska jag försöka låtsas som att det inte är så?

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

Så du tycker inte du borde fått göra abort? 

• Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:47:54 följande:

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

Båda gångerna?Varför gjorde du det om du tycker det är fel? 

Du framstår som något av en hycklare som sätter andra regler för dig och för andra.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:50:12 följande:
    Där är det många som inte håller med dig. Många ser det som ett liv redan från befruktningen. Det är en definitionsfråga.

För att vad andra gör med sitt liv påverkar andra människor i vissa fall. I det här fallet påverkar det embryot/fostret, som är en del av den gravida kvinnans kropp.
    En religiös defiitionsfråga, inte en fakta- eller vetenskaplig sådan. Jag har svårt att se relevansen.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:51:30 följande:
    Jo, det tycker jag, men jag sitter inte och låtsas som att det är något annat än att man dödar fostret/embryot, och jag kan förstå varför vissa är emot det eller vill sänka gränsen.
    Vad hade hänt om gränsen var sänkt och du inte fått göra abort utan haft två barn?
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:58:14 följande:
    Då hade jag gjort mitt bästa och accepterat situationen för vad den är.

Nu gjorde ju jag abort i vecka sex båda gångerna, så hade knappat missat gränsen. 
    Enligt ablrtmotståndare dödade du ändå två barn. Två.
    Hur kan du se deras sida och leva med dig själv och ditt beslut?
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:56:29 följande:
    Det finns ingen klar definition av vad som räknas som ett liv. 
    Men ändå är du beredd att ge abortmotståndarna rätt när de säger att det sker vid befruktning?
    Helt obegripligt.
    Helt obegripligt överlag att du, i din sits, vill debattera mot abort snarare än för.
  • Anonym (X3)
    RaYzLeR skrev 2023-02-11 21:05:20 följande:

Använd preventivmedel så slipper ni göra abort. Ett tips bara. Glad

Du vet lm att inget preventivmedel är helt säkert va?
    Kanske fler män skulle sterilisera sig så man kan ha dubbelt skydd?
  • Anonym (X3)
    RaYzLeR skrev 2023-02-11 21:11:22 följande:
    Ja det hade ju varit en lösning på problemet. Men en sterilisering kan man ju inte ångra om man vill ha barn i framtiden.
    Det beror på hur ingreppet görs, men oftast går det att göras om, och det går att frysa spermier.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:07:43 följande:
    Ja, men så mycket har jag aldrig sagt att man borde sänka gränsen. 
    Hur drar du gränsen då, och varför skulle den vara rätt?
  • Anonym (X3)
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 21:30:19 följande:
    Klart det kan finnas undantag; precis som självförsvar inte anses vara samma som mord.
    I vilka situationer finns det undantag? Är det inte att döda barn om det är våldtäkt, incest eller fara för mammans liv? Hur?
    Förklara gärna resonemanget för jag förstår inte.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:31:47 följande:
    Svårt att säga, men förstår helt klart de som vill sänka gränsen, men inte så pass mycket som den personen pratade om i sitt exempel.
    Varför är det ena rätt men inte det andra?
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:32:35 följande:
    Förstår inte. Hur menar du nu? Jag måste ingenting. 
    Ha ha, inte jag heller!
  • Anonym (X3)
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 21:38:01 följande:
    Läs vad jag svarade på. Mord och döda behöver inte anses vara samma sak. D v s det kan finnas undantag utan att det är hyckleri.
    Förklara gärna då för jag förstår inte. (Begreppet mord är inget jag anser att det är utan jag skrev det för att det brukar vara det abortmotståndare använder.)
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:41:14 följande:
    Enligt mig? Ja, för att jag tycker ju fortfarande att man ska ha möjlighet att kunna genomföra abort så att sänka gränsen till typ omöjligt, som den där personen pratade om, står jag inte bakom. 
    Jag förstår inte.
    Antingen är abort fel, och då borde väl gränse nsänkas helt, eller så är det inte det, och borde vara som nu, tillåtet tills fostret är livsdugligt.

Vad baserar du ditt mittemellan på, förutom at tdu kan rätrfärdiga dina aborter där?
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 21:42:11 följande:
    Hur menar du?
    Att jag inte förstår vad personen menar. 
  • Anonym (X3)

Fast du anger ju inget skäl till varför du håller med dem, DÄRFÖR frågar jag.

Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.