Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.
Jag kan förstå att man kan tycka att gränsen bör sänkas, det borde finnas större marginal mellan abort och när man kan rädda ett barn som fötts prematurt. I sal 8 gör en kvinna abort i 21+6 och i sal 7 föder en kvinna en bebis i 22+... Det rimmar illa i mina öron. Kan tycka att det inte ska tillåtas av sociala skäl så sent i så fall (alltså abort på ett friskt foster). Så den synen kan jag alltså förstå. Men då för att gränsen på när vi kan rädda för tidigt födda barn blir lägre.
Så finns det länder där du kan göra abort hela vägen ut. Helt jävla vansinnigt sjukt enligt mig - och då är det inte så konstigt att förstå att det kan finnas personer som känner att vår abortlag är för generös.
So far so good. Det jag har problem med är hyckleriet! Tycker man att abort är mord, då tycker man det, och då är abort mord _alldeles oavsett_. Det blir inte mindre mord (om man nu alltså har den synen på abort) för att kvinnan blivit våldtagen eller för att graviditeten är resultatet av incest. Så - om det nu är mord - då borde det inte finnas undantag. Och där är kärnan av pudeln - det handlar egentligen om att kontrollera kvinnor, inte att stoppa "mord", för då borde det inte få finnas undantag