Inlägg från: Anonym (Anonym tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym tjej)

Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.

Varför skapar ämnet abort så många konflikter och många går i taket om någon ens yttrar sig om att denne tycker att abort är fel, eller att denne vill att abortgränsen ska sänkas? Jag själv har gjort två aborter och jag förstår helt och hållet varför en del människor är emot abort. Även fast jag inte håller med dem fullt ut så förstår jag dem, och jag respekterar deras åsikt och skulle aldrig försöka tysta dem. 

Abort är inget som man ska se så lätt på som vissa försöker få det till. Kalla det vad man vill, men fostret är ju något levande som man sedan dödar, avlägsnar. Det kan jag förstå och stå för, trots att jag själv har gjort abort. 

• Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (K) skrev 2023-02-11 20:36:27 följande:

Orsaken är väl inte åsikten i sig utan hur den framförs, på vilket sätt man vill inskränka aborträtten och skälen bakom.

Jo då, det är bland annat åsikten i sig.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:40:12 följande:

Jag tycker man ska få bestämma över sin egen kropp innan fostret är livsdugligt utanför det. Varför ska nån annan tala om vad man ska fatta för livsavgörande beslut och varför?

Det kan jag förstå. Många är av den åsikten. Problemet är ju dock att även fast fostret inte är livsdugligt utanför kvinnans kropp, så bor det ändå inne i kvinnans kropp. Kvinnan bär då inte på bara ett liv, hon bär även på ett till liv. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:41:20 följande:

Om de säger till dig att du har dödat två barn kan du förstå deras poäng? Varför gjorde du då abort?

Ja, jag kan absolut förstå deras poäng, för det är ju precis vad man gör - man dödar embryot/fostret, framkallar ett missfall (om man gör medicinsk abort). Varför ska jag försöka låtsas som att det inte är så?

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:47:34 följande:

Inte livsdugligt = inte ett liv utan ett potentiellt sådant. 

Hur kan man ha så mycket åsikter om hur ANDRA ska göra med sina kroppar och liv?
    Ingen tvingar dem till abort, det är väl bra? 

Där är det många som inte håller med dig. Många ser det som ett liv redan från befruktningen. Det är en definitionsfråga.

För att vad andra gör med sitt liv påverkar andra människor i vissa fall. I det här fallet påverkar det embryot/fostret, som är en del av den gravida kvinnans kropp.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:48:43 följande:

Så du tycker inte du borde fått göra abort? 

Jo, det tycker jag, men jag sitter inte och låtsas som att det är något annat än att man dödar fostret/embryot, och jag kan förstå varför vissa är emot det eller vill sänka gränsen.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:51:21 följande:
    Båda gångerna?Varför gjorde du det om du tycker det är fel? 

Du framstår som något av en hycklare som sätter andra regler för dig och för andra.
    Nu får du nog ta och läsa mina svar ordentligt för att verkligen förstå vad jag menar, för det är uppenbart att du inte gör det. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:52:48 följande:
    En religiös defiitionsfråga, inte en fakta- eller vetenskaplig sådan. Jag har svårt att se relevansen.
    Det finns ingen klar definition av vad som räknas som ett liv. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:53:52 följande:
    Vad hade hänt om gränsen var sänkt och du inte fått göra abort utan haft två barn?
    Då hade jag gjort mitt bästa och accepterat situationen för vad den är.

Nu gjorde ju jag abort i vecka sex båda gångerna, så hade knappat missat gränsen. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-02-11 21:03:50 följande:
    Det beror på vad man sänker gränsen till. Flera stater i USA sänkte abortgränsen till i princip omöjligt när de införde sk heart beat bills. Hade du bott där hade du varit för sent ute. 
    Ja, men så mycket har jag aldrig sagt att man borde sänka gränsen. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:04:40 följande:
    Enligt ablrtmotståndare dödade du ändå två barn. Två.
    Hur kan du se deras sida och leva med dig själv och ditt beslut?
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:56:29 följande:
    Det finns ingen klar definition av vad som räknas som ett liv. 
    Men ändå är du beredd att ge abortmotståndarna rätt när de säger att det sker vid befruktning?
    Helt obegripligt.
    Helt obegripligt överlag att du, i din sits, vill debattera mot abort snarare än för.

Ja. Jag kan leva med det. Det funkar rätt fint, faktiskt.
    Nej, du verkar inte förstå alls vad jag menar. Bara för att man själv har gjort abort innebär det inte att man måste sitta och låtsas som att det är något annat än att man dödar fostret/embryot. Jag står för vad jag gör och jag kallar det inte för något annat än vad det är. 

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:06:54 följande:
    Du vet lm att inget preventivmedel är helt säkert va?
    Kanske fler män skulle sterilisera sig så man kan ha dubbelt skydd?

Inget preventivmedel är 100% säkert men många preventivmedel kommer väldigt nära, så länge man använder dem korrekt, vilket många inte gör. Många slarvar och det gjorde jag, därför blev det som det blev. Tror knappast att de flesta som blir gravida och gör abort hade använt sitt preventivmedel helt korrekt. 

Sterilisering är ju inget man ska uppmuntra till, bara om personen är helt säker på att den aldrig någonsin vill ha barn.

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-02-11 21:14:36 följande:
    Nej, inte du kanske, men du är ju inte alla abort motståndare med politisk makt. 
    Nej, men personligen står jag inte bakom att sänka gränsen så pass mycket men förstår ju varför, de är ju emot abort. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:16:16 följande:
    Hur drar du gränsen då, och varför skulle den vara rätt?
    Svårt att säga, men förstår helt klart de som vill sänka gränsen, men inte så pass mycket som den personen pratade om i sitt exempel.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (S) skrev 2023-02-11 21:22:01 följande:

De enda som skapar konflikter är de som är emot abort och tycker att de har rätt att ha åsikter om andras kroppar och liv. 

Får intrycket att du måste försvara dina aborter, genom att säga att du är medveten om att du dödade två foster, och då rättfärdigar det det du gjort. 

Förstår inte. Hur menar du nu? Jag måste ingenting. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:34:37 följande:
    Varför är det ena rätt men inte det andra?
    Enligt mig? Ja, för att jag tycker ju fortfarande att man ska ha möjlighet att kunna genomföra abort så att sänka gränsen till typ omöjligt, som den där personen pratade om, står jag inte bakom. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (S) skrev 2023-02-11 21:35:05 följande:
    Ändå kände du tvingad att skriva din trådstart får du försöker rättfärdiga dina mord på de två fostren?
    På vilket sätt menar du att jag försöker rättfärdiga att jag dödade fostren? Mycket märklig tolkning. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:35:14 följande:
    Ha ha, inte jag heller!
    Hur menar du?
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:43:55 följande:
    Jag förstår inte.
    Antingen är abort fel, och då borde väl gränse nsänkas helt, eller så är det inte det, och borde vara som nu, tillåtet tills fostret är livsdugligt.

Vad baserar du ditt mittemellan på, förutom at tdu kan rätrfärdiga dina aborter där?

Precis, du förstår inte. Det har jag märkt hela tiden. Du får nog ta och läsa mina kommentarer igen, ordentligt. Jag har försökt förklara för dig vid upprepade tillfällen. 

Det handlar inte om att rättfärdiga mina aborter. Konstig tolkning. Jag gjorde ju abort så tidigt som går i princip. Jag har inte ens sagt någon specifik gräns, men kan till viss del förstå de som vill sänka gränsen till vecka 12, som många andra europeiska länder har. Jag har aldrig sagt att gränsen ska sänkas helt. Har inte ens sagt att jag är emot abort. Jag har bara sagt att jag FÖRSTÅR de som är emot abort och de som vill sänka gränsen. Hur många gånger ska man behöva förklara samma sak för dig?

• Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 21:49:40 följande:

Fast du anger ju inget skäl till varför du håller med dem, DÄRFÖR frågar jag.

Ingen har sagt att jag håller med dem. Jag har däremot sagt att jag kan förstå dem.

Du verkar ha svårt att inse skillnaden. 
Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.