• Anonym (Anonym tjej)

Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.

Varför skapar ämnet abort så många konflikter och många går i taket om någon ens yttrar sig om att denne tycker att abort är fel, eller att denne vill att abortgränsen ska sänkas? Jag själv har gjort två aborter och jag förstår helt och hållet varför en del människor är emot abort. Även fast jag inte håller med dem fullt ut så förstår jag dem, och jag respekterar deras åsikt och skulle aldrig försöka tysta dem. 

Abort är inget som man ska se så lätt på som vissa försöker få det till. Kalla det vad man vill, men fostret är ju något levande som man sedan dödar, avlägsnar. Det kan jag förstå och stå för, trots att jag själv har gjort abort. 

• Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:47:54 följande:

Jag gjorde abort för att varken jag eller pappan var redo för barn. Ingen av oss hade rätt förutsättningar.

Båda gångerna?Varför gjorde du det om du tycker det är fel? 

Du framstår som något av en hycklare som sätter andra regler för dig och för andra.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:48:43 följande:

Så du tycker inte du borde fått göra abort? 

Jo, det tycker jag, men jag sitter inte och låtsas som att det är något annat än att man dödar fostret/embryot, och jag kan förstå varför vissa är emot det eller vill sänka gränsen.
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:51:21 följande:
    Båda gångerna?Varför gjorde du det om du tycker det är fel? 

Du framstår som något av en hycklare som sätter andra regler för dig och för andra.
    Nu får du nog ta och läsa mina svar ordentligt för att verkligen förstå vad jag menar, för det är uppenbart att du inte gör det. 
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:50:12 följande:
    Där är det många som inte håller med dig. Många ser det som ett liv redan från befruktningen. Det är en definitionsfråga.

För att vad andra gör med sitt liv påverkar andra människor i vissa fall. I det här fallet påverkar det embryot/fostret, som är en del av den gravida kvinnans kropp.
    En religiös defiitionsfråga, inte en fakta- eller vetenskaplig sådan. Jag har svårt att se relevansen.
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:51:30 följande:
    Jo, det tycker jag, men jag sitter inte och låtsas som att det är något annat än att man dödar fostret/embryot, och jag kan förstå varför vissa är emot det eller vill sänka gränsen.
    Vad hade hänt om gränsen var sänkt och du inte fått göra abort utan haft två barn?
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:52:48 följande:
    En religiös defiitionsfråga, inte en fakta- eller vetenskaplig sådan. Jag har svårt att se relevansen.
    Det finns ingen klar definition av vad som räknas som ett liv. 
  • Anonym (Anonym tjej)
    Anonym (X3) skrev 2023-02-11 20:53:52 följande:
    Vad hade hänt om gränsen var sänkt och du inte fått göra abort utan haft två barn?
    Då hade jag gjort mitt bästa och accepterat situationen för vad den är.

Nu gjorde ju jag abort i vecka sex båda gångerna, så hade knappat missat gränsen. 
  • Anonym (Sorla)

Jag kan förstå att man kan tycka att gränsen bör sänkas, det borde finnas större marginal mellan abort och när man kan rädda ett barn som fötts prematurt. I sal 8 gör en kvinna abort i 21+6 och i sal 7 föder en kvinna en bebis i 22+... Det rimmar illa i mina öron. Kan tycka att det inte ska tillåtas av sociala skäl så sent i så fall (alltså abort på ett friskt foster). Så den synen kan jag alltså förstå. Men då för att gränsen på när vi kan rädda för tidigt födda barn blir lägre.

Så finns det länder där du kan göra abort hela vägen ut. Helt jävla vansinnigt sjukt enligt mig - och då är det inte så konstigt att förstå att det kan finnas personer som känner att vår abortlag är för generös.

So far so good. Det jag har problem med är hyckleriet! Tycker man att abort är mord, då tycker man det, och då är abort mord _alldeles oavsett_. Det blir inte mindre mord (om man nu alltså har den synen på abort) för att kvinnan blivit våldtagen eller för att graviditeten är resultatet av incest. Så - om det nu är mord - då borde det inte finnas undantag. Och där är kärnan av pudeln - det handlar egentligen om att kontrollera kvinnor, inte att stoppa "mord", för då borde det inte få finnas undantag

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:58:14 följande:

Nu gjorde ju jag abort i vecka sex båda gångerna, så hade knappat missat gränsen. 
    Det beror på vad man sänker gränsen till. Flera stater i USA sänkte abortgränsen till i princip omöjligt när de införde sk heart beat bills. Hade du bott där hade du varit för sent ute. 
  • Anonym (X3)
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:58:14 följande:

Enligt ablrtmotståndare dödade du ändå två barn. Två.
    Hur kan du se deras sida och leva med dig själv och ditt beslut?
    Anonym (Anonym tjej) skrev 2023-02-11 20:56:29 följande:
    Det finns ingen klar definition av vad som räknas som ett liv. 
    Men ändå är du beredd att ge abortmotståndarna rätt när de säger att det sker vid befruktning?
    Helt obegripligt.
    Helt obegripligt överlag att du, i din sits, vill debattera mot abort snarare än för.
Svar på tråden Det här med abort. Varför så många konflikter? Har själv gjort abort och jag förstår abortmotståndare.