• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-23 20:15:29 följande:
    Jag tycker att tjänstefolk är ett bra begrepp då det sammanfattar yrken som städare, barnflicka, läxhjälpare och PT om PTn jobbar i ditt hem. När man betalar andra för att vistas i ens hem och göra saker i ens hem för pengar så betalar man för att ha tjänstefolk.
    Socialdemokrat skrev jag mest för att koppla till vad som sagts ovan, men jag håller med om att just den socialdemokraten är ett unikum som skulle sagt det i vilket roll som helst. Hur som helst kände klägget igen sig. Mitt intryck av klägget är att deras livslust är förnedring, att ge och att få, och att klägget ständigt förökar sig i Sverige, som en stor blobb. 
    Nå men då förstod jag nog inlägget fel. Jag är inte hemma så bra vad som sker i Sverige, men det finns ju tyvärr de som har låg känsla för empati och sympati och dåligt konsekvenstänk. Eller ännu värre, de som kanske har det och ändå väljer att vara taskiga. Fast den tankegången lämnar jag helst genast. 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 20:27:35 följande:
    Nå men då förstod jag nog inlägget fel. Jag är inte hemma så bra vad som sker i Sverige, men det finns ju tyvärr de som har låg känsla för empati och sympati och dåligt konsekvenstänk. Eller ännu värre, de som kanske har det och ändå väljer att vara taskiga. Fast den tankegången lämnar jag helst genast. 
    Den tanken har inte så värst mycket med hur vårt samhälle ser ut om 25 år att göra, men om jag ändå ska säga något om det så tror jag att summan av människans laster är konstant. 
  • vasaflikkan
    Jag kan tänka mig att byggnader, platser och städer används på ett mer effektivt vis än nu, förstås utan att glömma av sådant som säkerhet. Skola på dagen, kanske något annat på natten. cirkulära processer och resurseffektivitet. Kanske mer övervakning av tillverkningsprocesser och varor för att kunna hålla reda på och spåra hur mycket som är i omlopp och kunna minska på svinn.
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 20:59:18 följande:
    Jag kan tänka mig att byggnader, platser och städer används på ett mer effektivt vis än nu, förstås utan att glömma av sådant som säkerhet. Skola på dagen, kanske något annat på natten. cirkulära processer och resurseffektivitet. Kanske mer övervakning av tillverkningsprocesser och varor för att kunna hålla reda på och spåra hur mycket som är i omlopp och kunna minska på svinn.
    Det tror jag på! Vore bra ur klimatmässiga aspekter. Många sådana saker kommer säkert att ha förändrats om 25 år. 
  • vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-23 21:03:40 följande:
    Det tror jag på! Vore bra ur klimatmässiga aspekter. Många sådana saker kommer säkert att ha förändrats om 25 år. 
    Kanske att vi kan samsas över gränserna och sätta upp solpanelsparker i riktigt soliga länder också.Solig 
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-23 21:15:29 följande:
    Kanske att vi kan samsas över gränserna och sätta upp solpanelsparker i riktigt soliga länder också.Solig 
    Vore bra för oss att samsas istället för att ha konflikter över gränserna i framtiden. Solpanelsparker, hur skulle de se ut? De låter inte så trevliga att vistas i, men kanske kan man läsa det med växtlighet. 
  • vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-23 21:18:37 följande:
    Vore bra för oss att samsas istället för att ha konflikter över gränserna i framtiden. Solpanelsparker, hur skulle de se ut? De låter inte så trevliga att vistas i, men kanske kan man läsa det med växtlighet. 
    Konflikter tar energi, samarbete ger oftast det samma. Jag vet att de har byggt och fler är på gång. I länkarna finns bilder på hur det ser ut fast texterna är på finska. Sådant är på gång ganska mycket.

www.ita-savo.fi/paikalliset/4942092
    yle.fi/a/3-12466296
  • Anonym (Trumpeta med gashålet)

likadant

• Fröken Allvar
    Det är ett lustigt och lite obehagligt tecken i tiden att Twitter målas upp som en mysig plattform där medborgare och makthavare möts. De blodiga grälen därborta i klägget görs till en trivsam alternativ sanning av denna högerprofildebattör, som här beklagar att Sveriges radio inte längre vill erbjuda en tummelplats för trollhets. Den som liksom jag följer temperaturen på Twitter via kultursidorna snarare än via förstahandsinformation ser att högern tycker det är gosigt på Twitter och vänstern att Twitter var bättre förr. Om 25 år gissar jag att de flesta har tröttnat på Twitter och att plattformen då är för medelålders nostalgiker och tillfälliga dårar, ungefär som Familjeliv är idag. 

• Aviga

Vad tror ni?
    Har vi monarkin kvar om 25 år?

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år