Goneril skrev 2024-09-04 21:08:41 följande:
Jag har inga barn fött och borde därför inte delta här, men jag gör det i alla fall. Så bekymmersamt att läsa om skador och såå glädjande att läsa om tillfrisknande. Här är Familjeliv som bäst; frågor följda av uppmuntrande ord som sedan visar sig uppskattas. Med allmänt intresse för vårdapparat och offentlig sektor undrar jag förstås om inte kvinnor kunde få bättre omvårdnad för våra skattepengar? Om man kunde öronmärka skatten man erlägger skulle det bli förlossningsvården för min del, ja, och vart tog doulorna vägen? Som okunnig på området undrar jag förstås hur ett stort barnhuvud kan forcera den lilla öppningen, hur går det till? Ett mirakel! Inte underligt att skador uppstår, men det verkar som om skadefrekvensen ökat. I en liknande tråd förklarade en vänlig dam att förr I tiden fick utdrivningsskedet ta tid, men numera är allt så stressigt.
Jag undrar varför vi inte ser till att anställa mer personal om det kan förhindra bristningar och framfall? Det finska greppet som man hörde talas om för några år sen, praktiseras det?
Jag håller med så mycket! Detta, min tredje förlossning, var den bästs hittills på flera sätt. Det var 2020 när jag födde barn sist, men denna gången var två barnmorskor, en läkarstudent och en undersköterska med på min förlossning utöver min man som också hjälpte till. Och jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att de skulle nyttja honom allt de kunde då han gärna hjälpte till. De använde varm handduk och höll emot samt förklarade innan krystvärkarna vikten av att det var viktigt att ta det lugnt under krystandet. Kände mig mer omhändertagen än någonsin denna förlossning. Men det ligger en rädsla i att bli överkörd osv. Denna gången har jag i alla fall efterkontroll inbokad. 2020 när man ringde och frågade fick man till svar ?har du några problem? annars avvakta?. Man fick helt enkelt helst inte komma.
Häromdagen på efterkontroll av min bebis så tog jag mod till mig och frågade om mitt tillstånd. Jag fick sedan råd om behandling samt kontakt att ringa tillbaka till om det kvarstår. Jag har fått en hematom, en brusten ven som uppkommer strax efter exempelvis hårt krystande där det samlas koagulerat blod. Detta blir en knöl som kan vara stor allt från ett russin till en tennisboll. Kroppen kommer ta hand om den själv förhoppningsvis.
Värmekudden, vad skönt att höra att du läkte till sist! Förhoppningsvis kan alla vi andra säga detsamma förr eller senare ❤️