MÅL = fri från blancolån
MÅL = Skuldfri December 2025
(Förutom huslån och studielån)
Jag själv uppskattar att läsa trådar i samma tema och tänkte därför, för att peppa mig själv och förhoppningsvis andra. Att dela med mig av vår resa för att bli av med våra blancolån. Tanken är en uppdatering varje månad. Jag kommer att försöka vara tydlig i det här inlägget för att alla ska få en så bra överblick som möjligt över hur våra förutsättningar ser ut.
Dom lån som vi vill betala av är:
Billån = 60 233kr
Husbil = 345 853kr
Solceller och Fönster = 291 660kr
Totalt = 697 746kr
Har inte i dagsläget börjat betala på lånet avseende solceller och fönster då installationen inte är utförd än. Räknar med att första betalningen blir någonstans runt juni detta år. Denna summa kommer därför att vara oförändrad och ändras allt eftersom från det när vi då får första räkningen.
I dagsläget har vi inga problem med att betala av lånen men det är känslan av att vara mer fri som är det som lockar. Ja helt fria kommer vi ju inte att vara eftersom huslånet och studielån fortfarande finns kvar. Dock så tänker jag att det får bli en senare fråga och att det är ovanstående som får bli första steget. Känns som en nog stor summa för ett första mål.
Jag, Kvinna 31år, jobbar natt inom vården och tycker själv att jag tjänar helt okej. Såklart inte överdrivet men med tanke på att jag inte jobbar heltid och har väldigt mycket ledig tid så är jag helt klart nöjd. Jobbar bara 78% och inklusive ob och efter dragen skatt så får jag ut ca 22 000kr. Min man 56år, kör budbil. Han jobbar 100% och har i stort sett obefintlig möjlighet till att jobba extra. Han får ut 22 500kr. Vi har 3st barn i åldern 5, 7 och 10år och helt gemensam ekonomi. När vi slår ihop våra totala inkomster varje månad så ser det då ut så här:
Man: 22 500kr
Kvinna: 22 000kr
BB: 4 480kr
Totalt: 48 980kr
Våra totala utgifter varje månad är följande:
Försäkringar: 1200kr
Larm: 570kr
Huslån: 4 200kr
El: 4 000kr
Dagis: 2 050kr
3 mobilabonnemang + bredband hemma: 800kr
Mat: 5 500kr
Bensin bil 1: 2 000kr
Bensin bil 2: 3 000kr
Blandade utgifter: 1 100kr
Totalt: 24 420kr
Gällande kostanden för El så varierar den såklart över året och denna kommer även att förändras när solcellerna kommer i gång. Förhoppningen är dock att denna post då täcker avbetalningen för det lån som installationen avser. Medveten om att den antagligen inte tar över alla månader men dom flesta i alla fall.
Gällande posterna som handlar om bensin så pendlar både jag och min man till våra jobb och med tanke på att vi inte bor i någon stad så är det svårt att göra någonting åt dom posterna. Vi båda har en resa på 6mil vardera ToR så jag är i alla fall tacksam över att vi inte har jättetörstiga bilar.
Men för att återgå till uträkningen så gör det då att våra inkomster minus våra utgifter ger ett överskott på 24 560kr.
Vårt mål är att minst 20 000kr av dessa ska gå till extra avbetalningar varje månad.
Vi har en buffert som vi dock absolut inte vill röra och kommer därför, vid oförutsedda utgifter eller till exempel semester att ta av våra löner vilket då givetvis gör att den extra avbetalningen minskar men försöker säga till mig själv att det måste får vara okej. Är så galet taggad på att betala bort allt så fort det bara går så om jag inte haft min man som drog i bromsen så skulle nog våra besparingar tömts för att läggas på lånen.
Vår buffert i dagsläget är
Aktier: 250 000kr
Sparkonto: 120 000kr
Totalt: 390 000kr
För att vara lite extra tydlig så kommer vi INTE att fylla på någon av dessa två poster i dagsläget utan kommer att lägga allt överskott varje månad på att bli av med dom lån vi har. Mitt arbete inom vården gör att förutsättningarna för att jobba extra är extremt goda. Jag känner dock att det inte är värt att ta på sig så väldigt mycket extra med tanke på att tiden med familjen då blir lidande. Vissa månader kan man såklart ta på sig några extra pass men att hålla på så månad in och månad ut kommer inte att vara hållbart i längden.
Jag återkopplar varje månad och uppdaterar hur det ser ut och hoppas att jag i alla fall kan inspirera någon annan till att göra samma resa.