• Tomas Svensson

Vad är utvik?

Jag har ganska länge haft en fundering rörande vad ett utvik är. Pernilla Wahlgren poserade exempelvis för typ över 20 år sedan i nån tidning rätt påklätt, i typ underkläder. Inte jättechokerande, men det räknades som ett utvik. 

Vill minnas att Bodil Bergström i Timotej en gång fick frågan om hon skulle kunna tänka sig att vika ut sig. Svaret var ett väldigt tydligt nej. Samtidigt lägger hon ut en hel del som klart är mer vågat än det PW gjorde. Vad är grejen liksom? Finns det någon definition för vad ett utvik är?

• Svar på tråden Vad är utvik?
  • Anonym (Manboy)

Verbet "utvik" kommer från att mittuppslagets ena sida på herrtidningarna var invikt i tidningen. Så fotot på tjejen var över 3 sidor. För att se tjejen måste man följdaktligen vika ut sidan!

Graden av nakenhet har varierat genom åren antar jag, liksom de moraliska värderingarna!

• Tomas Svensson
    Anonym (Manboy) skrev 2023-02-22 22:46:27 följande:

Verbet "utvik" kommer från att mittuppslagets ena sida på herrtidningarna var invikt i tidningen. Så fotot på tjejen var över 3 sidor. För att se tjejen måste man följdaktligen vika ut sidan!

Graden av nakenhet har varierat genom åren antar jag, liksom de moraliska värderingarna!

Så med nån form av avklätt uppsåt ändå och att det är just i en tidning... onlinetidning antar jag komplicerar begreppet.
  • Anonym (Anna)

Jag skulle säga att det inte är just nakenheten som är det avgörande utan mer syftet med bilden och hur pass smaklöst tagna de är. Modetidningar, typ Vogue, kan också innehålla bilder på nakna kvinnor, men eftersom bilderna inte är till för att män ska sitta och runka till dem så räknas det inte som att modellerna ?vikt ut sig?. Poserar man däremot i någon liten skoluniform med brösten upptryckta mot hakan samtidigt som man slickar på en polkagrisklubba som ska symbolisera en penis, så är bilden liksom porrig även om man egentligen inte visar något. 

• Tomas Svensson
    Anonym (Anna) skrev 2023-02-22 23:14:11 följande:

Jag skulle säga att det inte är just nakenheten som är det avgörande utan mer syftet med bilden och hur pass smaklöst tagna de är. Modetidningar, typ Vogue, kan också innehålla bilder på nakna kvinnor, men eftersom bilderna inte är till för att män ska sitta och runka till dem så räknas det inte som att modellerna ?vikt ut sig?. Poserar man däremot i någon liten skoluniform med brösten upptryckta mot hakan samtidigt som man slickar på en polkagrisklubba som ska symbolisera en penis, så är bilden liksom porrig även om man egentligen inte visar något. 

Tror det blev bulls eye där, tack! 
  • Anonym (Eller?)
    Tomas Svensson skrev 2023-02-22 23:56:21 följande:
    Tror det blev bulls eye där, tack! 
    Men om man gör det på sin egen Insta/fb så är man stark och självständig feminist.
  • Tomas Svensson
    Anonym (Eller?) skrev 2023-02-23 08:14:05 följande:
    Men om man gör det på sin egen Insta/fb så är man stark och självständig feminist.
    Jo, det var nog lite det jag kände, att det kan komma väldigt nära varandra i praktiken, men sen ta avstånd väldigt hårt från ordet.
Svar på tråden Vad är utvik?