• Februari1212

Hur dela upp fl?

Hej
    vi väntar vårt första barn och är lite osäkra på hur vi bäst delar upp föräldraledigheten utifrån våra önskemål samt ekonomi.
    Jag har tänkt vara hemma ca 1 år och min sambo ca 6 månader. Hur ska vi tänka för att få ut mest ekonomiskt i detta läget? Hur många dagar fp/vecka skulle ni rekommendera att ta ut?
    Hur gör man med sin semester, röda dagar osv?
    tacksam för lite guidning! 

• Svar på tråden Hur dela upp fl?
  • Anotherone

Nu senast när vi fick barn nummer två så gjorde jag en mall i excel månad för månad där jag skrev in hur mycket ungefär var och en av oss skulle "bidra med". Tex under sommaren så var det en månad där jag tog ut semester (fick lön + semesterersättning ) och maken detsamma, medan månaden därpå var väldigt skral ekonomiskt där ingen av oss tog ut fp (barnet var under ett år). Men eftersom det var planerat så kunde vi hela tiden ha koll och lägga en budget för hela året trots att "inflödet" av pengar var väldigt olika från månad till månad.
    Och framför allt om vi såg att det inte skulle funka trots tight budget så kunde jag öka från 2 till 3 dagar per vecka uttag någon månad.

Men bästa tipset är att ni kollar igenom vad ni har för förmåner genom jobbet. Föräldralön eller föräldrapenningtillägg kan det kallas och reglerna för kvalifikation och utbetalning ser olika ut inom olika avtal. 
    Sen funderar ni på vem som ska vara ledig och när. Och slutligen räkna på vad ni har för budget, hur mycket måste ni ha in?

Har man tex föräldrapenningtillägg första halvåret så kan man ju minska ner antalet dagar där i början. Jag upplever att det var lätt att snåla med ett litet barn. 

Sen finns det regler kring förläggning av FL som man behöver känna till. Tex har man rätt till 3 perioder = 3 ansökningar per år enligt lag. Så det där med att gå i tjänst på röda dagar kan falla på att man inte kan göra hur många avbrott som helst. Och då behöver ju inte chefen godkänna heller, om det inte finns någon arbetstid att fullgöra, varför skulle jag låta någon bryta sin ledighet? Är man ledig hel månad görs inom de flesta avtal avdrag för hela månaden.

Det man kan göra är väl att vara lite strategisk kring semester. Om jag kommer överens med min chef om att bryta ledigheten och lägga ut lite semester sommartid så kan jag ta midsommarveckan och veckan därpå, så dras det bara 9 semesterdagar pga jag jobbar inte midsommarafton. Men jag har lön för 2 hela kalenderveckor.

Från 1 års ålder behöver man ha sysselsättning motsvarande heltid (om man arbetade heltid innan barnet kom) om man vill skydda sin SGI. För rätt till hel ledighet efter barnet blivit 18 mån ska man enligt lag ta ut fp i motsvarande omfattning.
    Sen behöver man ju ha koll på när man tänkt att barnet ska börja förskola, vad kommunen har för regler kring det och vem som ska ta inskolningen? Tänker man jobba heltid sen eller ansöka om ledighet med hänvisning till att man har barn under åtta och och tänker man i så fall fylla ut med föräldrapenning? I så fall måste man ta det också i beräkningen.

Slutligen så är FL semesterlönegrundande i 120 dagar enligt lag, så man har sällan fullt intjänad semester första-andra året. Och när barnet fyller fyra år får man ha max 96 dagar kvar hos Försäkringskassan. 

• bullmamman2

När barnet blir 1 år måste man ta ut 5 dagar/vecka för att skydda sin sgi innan dess behöver man inte ta en enda dag om man inte vill. 

försäkringskassan har något som heter kassakalven där ni kan beräkna hur mycket pengar ni kommer få per månad. 

är man helt föräldraledig så spelar det ingen roll om det är röda dagar eller inte. 

• Cereal Killer

Ekonomiskt är det bäst att ta ut allt så snabbt som möjligt, såvida ni inte kommer att höja er SGI under ledighetstiden. De innestående föräldradagarna ger ju 0% ränta, så ni får mer pengar om ni tar ut dagarna och sparar dem på egen hand. Vill ni däremot kunna vara lediga då och då efter dessa 18 månader, utan att utnyttja semesterdagar, så är det klokt att spara x antal dagar. Bäst är ju då att göra detta mot slutet av det första året, dvs tex ta ut 11 månaders FP och sedan ta en månad utan. 

Svar på tråden Hur dela upp fl?