• Anonym (Stilla)

Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?

I lugn och ro. Inte barn hemma, ni är ensamma över natten kanske . Nykter. Berätta att du funderat ett tag, känner att den kärlek som krävs inte finns kvar, att du alltid kommer finnas som pappa men att du kommit fram till att du  inte vill fortsätta äktenskapet. 

Inte som min med ett glas whiskey i handen, -jag älskar inte dig längre-jag vill skiljas och flyttar så fort jag kan! Tre v senare stod jag själv i kåk med 8 rum, två skolbarn, häst och  två hundar. 

• Anonym (Stilla)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-03-19 15:13:30 följande:

Kloka tankar. Alkohol nej självklart inte. Jag har aldrig tagit upp problemet. Men jag vill inte att hon ska tro att det finns någon möjlighet för jag vill inte ge henne falska förhoppning. Kan jag ändå låta henne känna att hon har del i beslutet?

Jag personligen skulle säga nej till din avslutande fråga trots att jag var den som blev lämnad av min man efter 24 år och 4 barn. En skilsmässa kan vara  ett gemensamt beslut eller så är det ena som vill. Men det krävs inte att man är överens för att en skilsmässa ska ske. Förhoppningsvis förstår även den som inte vill skiljas att tvinga partnern att  fortsätta inte är ett alternativ. Det går ju inte heller. Vill jag skilja mig så kan jag göra det utan den andres underskrift. Visst var jag emot det och försökte få honom att ändra sig men det var bara i början, i chockfasen. Efter 2.5 år insåg jag att det var det bästa som kunnat hänt och nu 8 år senare är jag tacksam att han tog steget även om just utförandet var fult. 

Akta dig för att ge henne falska förhoppningar för det kommer hon mer än gärna ta fasta på. 
    Att låta henne känna sig delaktig i beslutet är bra tänkt men det är inte säkert det funkar. Eller så förvånar hon dig och inser ganska snabbt att det är det enda rätta ni kan göra. 
    Vi gick på familjerådgivning 10 ggr för att prata ut om hur vi haft det och hur vi skulle fortsätta som skilda.  Alltså inte för att reparera utan för att kunna prata utan att bråka. Men det blev ju mycket bråk ändå. 

Lycka till. Du verkar förnuftig och jag tror du kommer sköta det här bra. 
  • Anonym (Stilla)
    MariaBerg skrev 2023-03-19 16:05:44 följande:

Jag har något jag skulle vilja ta upp. Kan du t ex nu på lördag, vi kan kanske gå ut och äta? Eller annat förslag där det är bara vi två. 

Och på samtalet säger du helt enkelt ?Vad jag skulle vilja framföra är att jag sedan länge inte har några romantiska känslor för dig. Därför vill jag skiljas? 

Som du vet kommer jag ta väl hand om barnen. Framöver hoppas jag även på en vänlig och civiliseras relation oss emellan - såsom föräldrar?. 

Å nej....inte på restaurang! Bland folk, man ser fram emot en trevlig kväll....
    Hellre hemma. Utan barn. 
  • Anonym (Stilla)
    Anonym (L) skrev 2023-03-19 17:54:56 följande:

Hade inte haft sex med min fru på 2 år när jag kände att det var nog och sa att jag ville skiljas. Trodde hon skulle bli lättad men hon började skrikgråta hysteriskt som om hennes närmaste anhörig plötsligt dött. Hoppas du slipper genomgå samma reaktion.

Det är en fullständigt normal reaktion....
  • Anonym (Stilla)
    Anonym (Alex) skrev 2023-03-19 21:29:07 följande:

Annars kan du ju göra som exmaken till en arbetskamrat gjorde. Han lät en advokat författa en skilsmässoansökan komplett med ekonomisk uppgörelse och hur barnen skulle behandlas, formulär bara att skriva under. Brevet kom som rekommenderat medan mannen var på "tjänsteresa" dvs i själva verket i full färd med att flytta in hos en ny kvinna.

Men så vill du väl inte bära dig åt?

Å var ser du någon indikation på att han skulle göra något liknande? 
  • Anonym (Stilla)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-06-17 20:04:13 följande:

I know I know. Det är lite som att jag vet vad jag vill men att jag är så jävla rädd för tiden från att jag säger det till saker är okej igen. Jag är sjukt rädd för att inte veta vad som kommer ske, fegt jag vet. Men nu finns det mer att förlora om jag inte löser skiten jag satt mig i. Hon, kvinnan jag vill vara med, kommer tappa respekt för mig om jag inte löser det och troligen mer än så. September satte jag för att jag tänkte att sommarplanerna skulle genomföras först men vet I fn. Jag vill vara någon annanstans hela tiden när frun är i närheten, säger inte ens hennes namn utan kallar henne du. Helt sjukt egentligen. 

Inget, inget blir bättre av att du väntar. Din fru kommer då i september ifrågasätta hela sommaren som gått då hon inte vetat vad du bestämt. Berätta nu och hinn med att ordna praktiskt innan skolan börjar och ni kanske har semester. Vore ju hemskt att få detta i knät och så måste man upp och jobba morgonen efter. Jag tycker det är tråkigt att du valde att vara otrogen, det gjorde hela situationen mycket värre för er alla. Nu tycker  åtminstone jag att du skärper till dig, träffa inte henne innan du berättat för din fru att ni ska skiljas. Det är ju ingen fråga eftersom du bestämt dig och hon  måste inte godkänna. Var ärlig. Det är sällan någon får skit för att man är det. För vad man gjort ja, men inte för att man är ärlig. Att ljuga/undanhålla är värre. 
    Börja med att berätta att dina känslor för henne är borta och det är därför du vill skiljas. Tidigare har du  kunnat ha en diskussion och fråga hur hon kände men nu har du liksom missat den möjligheten eftersom du varit med en annan. 
    Om hon frågar om du träffat någon så är det lika bra att vara ärlig. Hon kommer fatta ändå. Framför allt om en ny kvinna dyker upp i ditt liv. 
    Min man serverade nyheten hux flux en kväll. Kärleken till mig var slut. Från den kvällen delade vi inte säng längre. Berättade för barnen en vecka senare och två veckor efter det flyttade han.  Han hade ingen ny och satt sig i en tom lägenhet på annan ort. Då tänkte jag-jaha var jag så hemsk att han hellre gick till ingenting än att leva med mig i huset och 4 barn. Det hade naturligtvis varit värre om han redan träffat en ny men att han gick till 0 var också jobbigt för mig. Så oavsett så är det smärtsamt. 
    Sluta vara en fegis nu, berätta för din fru. Du har inget val. 
  • Anonym (Stilla)
    Citerar Jz i #12: 

"Var ärlig och stark nu, för sättet hur du har lämnat henne kommer ni minnas så länge ni lever"

Tyvärr så har du gjort det hela värre. 
    För min egen del så  tar jag tillbaks mina avslutande  ord i #23.

• Anonym (Stilla)
    Ordinär Man skrev 2023-06-17 20:53:00 följande:

- Hej, sätt dig ner. Det är något vi måste tala om.
    - Okej.
    Frun sätter sig ner.
    - Jaha, vad är det då?
    - Jag har inga som helst känslor för dig längre, och vi ska därmed skiljas.

Krångligare än så är det inte.

Det var det. Nu har han varit otrogen dessutom. 
  • Anonym (Stilla)
    Ordinär Man skrev 2023-06-17 20:53:00 följande:

- Hej, sätt dig ner. Det är något vi måste tala om.
    - Okej.
    Frun sätter sig ner.
    - Jaha, vad är det då?
    - Jag har inga som helst känslor för dig längre, och vi ska därmed skiljas.

Krångligare än så är det inte.

Det var det. Nu har han varit otrogen dessutom. 
  • Anonym (Stilla)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-06-17 21:02:08 följande:

Kommer nog snacka med snubbarna där då och berätta om röran. Jag har dessutom lyckats boka semester med nya kvinnan med. Henne är jag helt ärlig emot iallafall men det gör skiten svår med eller kanske lättare för att jag måste eller vet inte...jag är med henne jämt i tanken och har varit det jvla länge, innan hon ens visste det.

Tror att jag redan pajat att lösa detta snyggt.

Men människa....bokat semester med nya? Hur tänkte du där? Vad ska du säga till frun? Barnen? 
    Varför måste du se till att det blir så fult som möjligt? 
    Berätta för 17 inte för dina polare innan frun vet!!!
Svar på tråden Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?