Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 15:23:35 följande:
Handlar inte om att trycka till. Tycker obehagligt många här (bland annat en lärare!) ursäktar att man inte klarat sin utbildning men har all rätt att fira att man klarat sin utbildning ändå! Bortförklaringarna haglar! "Psykisk ohälsa", "valde fel program", "klarade minsann de praktiska ämnena!", "det är så lite som fattas!".
Skolan och utbildningar är självklart resultatinriktade och inga välgörenhetsidkare! Inga bortförklaringar räknas!
Eller tycker ni att det ska vara på ett annat sätt?? Ska man få körkort trots att man var "för deprimerad" för att genomgöra teorin? Ska man få bli legitimerad läkare och ställa sig och operera för man "klarade ju NÄSTAN alla kurser!"?
Fira vad ni vill; att tre år har gått, sista dagen med gänget, att man slitit hårt, eller vad ni vill, men att fira sin studentexamen utan att ha tagit sin studentexamen är bara märkligt.
Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 15:15:53 följande:
Trycka till hurdå? Jag skrev ju att det är fritt fram att fira! Men det är ju ett faktum att TS inte har tagit en gymnasieexamen. Är det att trycka till någon att säga att den inte är läkare när den inte har en färdig examen? Nej. Det är bara så det är. Inget konstigt med det.
Fira får man göra när man vill, men det kanske inte är att "ta studenten" utan mer att fira att man har gått tre år i skolan då.
Jag kan förstå TS kille, fast han uttrycker sig klumpigt. Vad han ville säga var: varför har du inte kunnat ta de där 150 poängen som saknas! Varför har du inte ansträngt dig mer? Jag önskar att jag hade en flickvän som jobbade hårdare i skolan! Jag vill vara stolt över dig!
Istället pikar han henne. Det kommer inte nödvändigtvis ge honom det resultat han vill ha.
Jo, det handlar om att trycka till och även skamma i varierande grad. Det vet ni också, även om ni försöker slingra er.
Irrelevanta och fjantiga paralleller ändrar inte detta.
Ni trycker till. Punkt.