• Tow2Mater

Växter känner smärta, vad ska ni vegtarianer nu äta?

Etiskt dilemma?

En törstig tomatplanta skriker, men en som är nöjd och belåten är tyst.

Studien fokuserade på ljud från tomat- och tobaksplantor, men fann att majs, vete, vindruvor och kaktusplantor också avger ljud vid uttorkning eller skada.  

Beroende på om växten varit uttorkad eller om den varit skadad, ger den ifrån sig olika typer av ljud. En uttorkad växt börjar låta innan den blivit synligt torr. Ljuden är som högst efter fem dagar utan vatten.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/hor-hur-en-uttorkad-vaxt-later

• Svar på tråden Växter känner smärta, vad ska ni vegtarianer nu äta?
  • Anonym (Nja)

Skada och känsel är inte detsamma som att lida. Växter känner inte smärta så som vi människor menar. Det är fritt fram att äta grönsaker som aldrig förr.

• Anonym (Nja)
    Tow2Mater skrev 2023-04-08 16:55:09 följande:

Vid skada skriker de. Hur kan du tro det inte är smärta?

De skriker inte av smärta. Läs på lite om växters kommunikationssätt och syften så förstår du mer.
  • Tow2Mater

Som djurs då, bara att de behöver inte bedövas innan man tar livet av dem?

• Anonym (Tjoho)

Intressant! 
    Men jag fattar inte, dom skriver att dom ger ifrån sig högfrekventa ljud som gick att spela in när man sänkte frekvensen. Men enligt texten beror klicken (som är det enda man hör) på bubblorna som smäller? Var är skriken då? Att det knäpper pga bubblor som smäller när det blir undertryck i växtens kanalsystem är ju inget konstigt, det betyder ju inte att den skriker? Det blir ju som att säga att träden skriker när löven rasslar för att vinden blåser i dom. Eller vad missar jag? 

• Sk007

Eftersom djuren vi äter föds upp på växter så får färre växter lida om vi äter växterna direkt istället för att de ska gå genom.ett annat djur först.

• Anonym (D)
    Sk007 skrev 2023-04-08 20:20:17 följande:

Eftersom djuren vi äter föds upp på växter så får färre växter lida om vi äter växterna direkt istället för att de ska gå genom.ett annat djur först.

Men äter man inte upp djurens mat då? 🤔 bör man inte som vegan/vegetarian tänka på sånt med? Om man nu bryr sig så mycket om djur tänker jag.
  • Anonym (...)

Det här var inget nytt, eller? Jag visste det, inte vet jag varifrån, men att växter kan ge ifrån sig ljud/frekvenser är något jag haft med i medvetandet sen jag var ung. 

• FuckGoggleAskMe

Det fanns ju någon sång om detta, morötter har också känslor, du kallar det sallad, jag kallar det mord. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (D) skrev 2023-04-08 20:23:20 följande:
    Men äter man inte upp djurens mat då? 🤔 bör man inte som vegan/vegetarian tänka på sånt med? Om man nu bryr sig så mycket om djur tänker jag.
    Nej. De grönsaker osv som odlas för människobruk är så klart inte sånt som annars hade gått till djur.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (...) skrev 2023-04-08 20:26:44 följande:

Det här var inget nytt, eller? Jag visste det, inte vet jag varifrån, men att växter kan ge ifrån sig ljud/frekvenser är något jag haft med i medvetandet sen jag var ung. 

Även dofter! De kan utsöndra dofter för att varna omkringliggande plantor om de skadas. Inte för att jag begriper hur det ska hjälpa de andra däremot :)
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-04-08 20:34:47 följande:

Det fanns ju någon sång om detta, morötter har också känslor, du kallar det sallad, jag kallar det mord. 

">

• Anonym (hrl)

Jag vet inte jag tror jag hade tänkt fokusera min diet på alla människor med IQ fiskmås för jag kan inte direkt säga att jag värderar deras liv speciellt högt. Har du hört om den senaste idioten som t.o.m. skrev en tråd om att han tror växter skriker av smärta t.ex.? Han tror jag is begging for it liksom.

• Polyrytm
    Anonym (hrl) skrev 2023-04-08 21:28:35 följande:

Jag vet inte jag tror jag hade tänkt fokusera min diet på alla människor med IQ fiskmås för jag kan inte direkt säga att jag värderar deras liv speciellt högt. Har du hört om den senaste idioten som t.o.m. skrev en tråd om att han tror växter skriker av smärta t.ex.? Han tror jag is begging for it liksom.

Du verkar vara en riktig cooling.🙂
  • Rockärbäst

Varför blir köttätare kränkta av att det finns vegetarianer?

Svar på tråden Växter känner smärta, vad ska ni vegtarianer nu äta?