Inlägg från: Anonym (Fightern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fightern)

Försvara sig själv och sitt

Du får använda så mycket våld som behövs för att rädda ditt liv, det inkluderar faktiskt att man har ihjäl den andra personen. Dock blir man inte helt utan skuld då men det är oerhört förmildrande.

Angående om du ska ha sinnesnärvaro att tänka innan om du är i en livsfarlig situation så är svaret glasklart ja. Se bara på hur poliser anses förstå att det är ett verklighetstroget vapen de har riktat mot sig, de har kanske inte ens en sekund på sig att avgöra men förväntas i en rättegång kunna avgöra just detta.

Jag blev anfallen av en dåre med kniv, han skrek högt och tydligt att han skulle döda mig, vittnen till händelsen bekräftade detta också.
    Jag blev dömd för övervåld då han i avväpningen grep efter sin kniv och skar sig rätt rejält i händerna.
    Jag ansågs skulle kunnat avväpna honom utan personskador och skulle dessförinnan också gjort klart för mig att han hade för avsikt att döda mig.
    Idioten hävdade genom sin advokat genom hela rättegången att han bara skämtade och att han inte alls tänkte döda mig, att han högg mot mig (vid vilket jag aväpnade honom) var bara på skoj och han tänkte bara skrämmas lite.

Så i Sverige får man använda minsta möjliga våld som krävs för att stoppa hotet mot liv eller egendom. Jag skulle enligt domen lätt kunnat springa ifrån honom, att jag satt på marken vid händelsen och inte varit på fötter innan kniven träffat mig var mindre viktigt.

• Anonym (Fightern)
    Tukt skrev 2023-04-16 15:22:09 följande:

Vi har faktiskt en nödvärnsrätt här i Sverige. På en del verkar det som att den inte finns, bara för att man inte får mörda folk lite som en själv vill och känner för.

Har du varit med när den prövas i en rättegång?
    Snårigt som bara den och advokater bryter ner ett förlopp som varar några sekunder i ms där man förväntar sig ta rätt beslut.
    Jag nyttjade min rätt att inte bli mördad och blev ändå fälld för övervåld då jag inte sprang från platsen.
  • Anonym (Fightern)
    Tukt skrev 2023-04-16 18:43:36 följande:
    Jag säger inte  att det är perfekt. Men en del tycks ju mena på att en inte har rätt till något.

Nä, så tycker vissa och det har nog att göra med gamla vandringssägner och annat.
    Men oavsett, man kommer ställas inför rätta men har man gjort det man har rätt till och en advokat gör sitt jobb så lär man inte dömas till något allvarligt.

Men det är lite roligt att man kan bli åtalad för att försvara sitt hem. Jag hade en skylt med vad för sorts hundar vi hade på gården, vad dessa är tränade till, mitt telefonnummer när de råkat illa ut samt en juridisk finstilta del där jag erbjöd mig att betala för deras skador.

Fick aldrig inbrott men jag vet att de som bröt dig in på granngården hade vart hemma och rekat, stod en stund och läste på skylten och så fort de försökte öppna grinden så kom hundglicken och visade upp sig. Tack vare min film kunde grannen återgå sin stulna egendom.
  • Anonym (Fightern)
    Polyrytm skrev 2023-04-16 19:03:07 följande:
    Att försvara sig mot någon som attackerar en med kniv är förmodligen det svåraste som finns. 
    Man testade detta på amerikanska poliser i simulerade attacker, och jag tror det var inom 7 meter så hade aldrig poliserna någon chans, ens med pistol. De hann alltså inte ens få upp vapnet innan knivmannen var framme och högg polisen.
    Hur fan ska en vanlig medborgare, utan träning och vapen, ha en chans att försvara sig?

Det har man oftast inte, här var det nog mer tur på min sida eftersom han annonserade attacken och inte lyckades.
    Helt sant att det ät oerhört svårt
  • Anonym (Fightern)
    Anonym (S) skrev 2023-04-17 23:33:55 följande:
    Skulle något hända skulle man garanterat råka ut för en sådan advokat! Och för en vanlig svensson är det inte "bara att överklaga" heller. Se bara på "Fightern" här som "ansågs" ha kunnat göra på en massa andra sätt. För det har man ju sinnesnärvaro till, får jag en spontan känsla av.... Skulle någon olovligen ta sig in i huset så är det nog ganska självklart för de flesta att ta det säkra före det osäkra. Medan lagen anser att man ska stanna upp och kolla läget och kommunicera för att få klart för sig att det verkligen handlar om ett rån, och därmed riskera en kula i skallen själv. Det finns ju liksom ingen i världen som har i vårt hus att göra, oavsett anledning!! Medan en skicklig advokat säkerligen skulle kunna få det till "Men h*n 'gick fel'!" eller liknande!
    Sen givetvis så är det väl ingen som kräver att lagen ska säga att man har rätten på sin sida att skjuta majblomme-försäljare som vistas på tomten (även om jag själv avskyr försäljare av alla dess slag!)! Men jaa, skulle någon stryka omkring runt huset inne på tomten så drar ju jag hellre ett luftgevärskott t.ex än iskallt väntar på inbrott, få kåken nerbrunnen etc.

"Han trodde det var hans flickvän och det var mörkt" har jag hört en man som försvarade sig mot ett våkdtäktsförsök, sluga advokater vänder och vrider på lagar som de inte var tänkt att användas.

Men jag tar hellre alla dagar en dom på mig än att förevigt förpassas till den eviga vilan.

Killen som skadade sig i mitt fall sökte upp mig och min familj vid flera tillfällen och under lång tid och härjade. Skickade bild på dottern i skolan och sån skit, är inte lessen att han skadade sig utan att han inte fick mer...
  • Anonym (Fightern)
    Så allting gick skrev 2023-04-22 17:06:10 följande:
    Du har rätt ang situation, ta exempel en som bryter sig in i ditt hem, kanske personen har en kofot i handen, det menas att du kan plocka upp ett slagträ.

Vid rätten bedömer man situationen, där personen ska kunna bevisa att hen inte måttat ett slag med kofoten mot dig, men du fick in en jävla bra träff med slagträt.
    Du han o ducka sedan försvarat dig på liknande sätt och du blir frikänd.
    Nä, du ska visa att personen tänkte skada dig för det våld du gjorde med ditt slagträ. 
    Skrämmande dålig kunskap hur rättsväsendet fungerar. 
    Tror jag nämnt det tidigare men personen jag skadade bar kniv, skrek att han skulle döda mig osv, vittnen fanns. Enligt bedömningen som gjordes i rätten använde jag övervåld vid avväpningen. 
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt