Försvara sig själv och sitt
Du får använda så mycket våld som behövs för att rädda ditt liv, det inkluderar faktiskt att man har ihjäl den andra personen. Dock blir man inte helt utan skuld då men det är oerhört förmildrande.
Angående om du ska ha sinnesnärvaro att tänka innan om du är i en livsfarlig situation så är svaret glasklart ja. Se bara på hur poliser anses förstå att det är ett verklighetstroget vapen de har riktat mot sig, de har kanske inte ens en sekund på sig att avgöra men förväntas i en rättegång kunna avgöra just detta.
Jag blev anfallen av en dåre med kniv, han skrek högt och tydligt att han skulle döda mig, vittnen till händelsen bekräftade detta också.
Jag blev dömd för övervåld då han i avväpningen grep efter sin kniv och skar sig rätt rejält i händerna.
Jag ansågs skulle kunnat avväpna honom utan personskador och skulle dessförinnan också gjort klart för mig att han hade för avsikt att döda mig.
Idioten hävdade genom sin advokat genom hela rättegången att han bara skämtade och att han inte alls tänkte döda mig, att han högg mot mig (vid vilket jag aväpnade honom) var bara på skoj och han tänkte bara skrämmas lite.
Så i Sverige får man använda minsta möjliga våld som krävs för att stoppa hotet mot liv eller egendom. Jag skulle enligt domen lätt kunnat springa ifrån honom, att jag satt på marken vid händelsen och inte varit på fötter innan kniven träffat mig var mindre viktigt.