• Sanlin90

2,5 åring döljer gråt

Hej.
    jag har en liten tjej på 2,5 år som senaste veckan börjat neka till att saker gjort ont, det är rena olyckshändelser som gjort att hon gjort sig illa, första gången råkade kompisen slå henne på läppen så det började blöda med något och vi frågade ?råkade x slå dig lite? hon säger nej samtidigt som tårarna forsar och hon försöker att knte gråta sen har det hänt någom mer gång och idag klämde hon först fingrarna i en dörr och började storgråta för att snabbt samla sig, VÄGRAR visa fingrarna och samtidigt som tårarna forsar fortsätter hon säga nej om att hon klämt sig, nej om att det gör ont satidigt som hon med jätteledsen panikartad röst säger om och om att hon är glad sen lugnar hon sig men råkar sen slå i huvudet när hon ska upp på stolen och samma sak händer igen, är det här ett vanligt beteende rint 2,5-3 år?

• Svar på tråden 2,5 åring döljer gråt
  • Anonym

Men varför pressa henne med frågor som gör henne obekväm? 
    Trösta henne bara 
    Det verkar som ni är mer fokuserade på att hon ska svara rätt på era frågor än att ni bara tröstar henne och låter henne gråta 

• Sanlin90

Det är inte det det är ju att hon försöker sluta gråta därav kommer frågorna

• Sanlin90
    jag tröstar ju självklart först för att förtydliga men när hon hållt tillbaka och försökt låta bli att gråta har jag frågat
  • Anonym (Q)

Men fråga inte efter ni har tröstat henne. Ni vet ju vad som hänt. Så trösta bara. 

• Anonym (T)

Jag förstår inte riktigt varför du måste fråga vad som hänt när du/ni redan vet vad som hänt? 

• Sanlin90

Vet inte det blir en reflex, är ju inte alltid jag gör det heller, det har väl varit en dum tanke om att bekräfta henne

• Anonym (B)

Känner sig väl utfrågad

• Polyrytm

Jag tror det viktigaste är att man bekräftar/säger till barnet typ "jag såg att du gjorde illa dig och har ont"  så barnet startar en självläkningsprocess och inte trycker bort/gömmer sina känslor.

• Anonym (Anna)

Min son gjorde exakt sådär. Han har autism (asperger), men jag är inte alls säker på om det hänger ihop med beteendet. Nu som stor har han berättat att han helt enkelt tyckte det var skämmigt att visa sina känslor. Han ville inte bli sedd som svag. Kanske spelar det in att han började i förskolan sent och vi inte hade så många andra barn i samma ålder omkring oss, så han var väl inte heller så van vid att se andra gråta. Sen tycker de ju ofta att de är väldigt stora i den åldern. Kanske förknippar din dotter gråt med bebisar.  

Det man får göra är väl helt enkelt att försöka berätta och visa att känslorna är ok. Kanske kan du berätta om gånger då du, hennes pappa och andra omkring henne gråtit, så att hon inser att det är något även stora kan göra. Berätta om vad som var bra med att gråta, tex att det kändes skönt att bli tröstad, att gråt hjälper andra människor att förstå en osv. 

• Sanlin90
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-19 23:08:44 följande:

Min son gjorde exakt sådär. Han har autism (asperger), men jag är inte alls säker på om det hänger ihop med beteendet. Nu som stor har han berättat att han helt enkelt tyckte det var skämmigt att visa sina känslor. Han ville inte bli sedd som svag. Kanske spelar det in att han började i förskolan sent och vi inte hade så många andra barn i samma ålder omkring oss, så han var väl inte heller så van vid att se andra gråta. Sen tycker de ju ofta att de är väldigt stora i den åldern. Kanske förknippar din dotter gråt med bebisar.  

Det man får göra är väl helt enkelt att försöka berätta och visa att känslorna är ok. Kanske kan du berätta om gånger då du, hennes pappa och andra omkring henne gråtit, så att hon inser att det är något även stora kan göra. Berätta om vad som var bra med att gråta, tex att det kändes skönt att bli tröstad, att gråt hjälper andra människor att förstå en osv. 

ack för ditt svar!
    vi har alltid varit noga med att alla känslor är okej att känna så får nog försöka lite till
Svar på tråden 2,5 åring döljer gråt