-
Min morfar och mormor bor i ett hus där närmaste grannen är en skola. Under många månaders tid har ett gäng elever från skolan bus-knackat, sparkat på dörren och skrikit åt mina morföräldrar. Min morfar som annars är en stillsam och vänlig man är så fruktansvärt uppjagad av detta att han knappt kan sova om nätterna. Han säger att hans liv förkortas med ett år för varje gång de kommer.Morfar har en övervakningskamera uppsatt, där barnens ansikten ses tydligt. De verkar vara i 10-12 års åldern. Han har gått med bilderna till skolan och bett rektorn att tala med eleverna samt deras föräldrar. Rektorn sa att hon visste vilka odågorna var innan morfar ens hade behövt visa upp bild på dem, tolkar det som att de är välkända problembarn på skolan.Det blev ingen effekt av samtalet med rektorn. Vet inte om föräldrarna skiter i vad deras barn gör på fritiden eller om barnen skiter i vad föräldrarna säger. Min mamma har även kontaktat skolan åtskilliga gånger åt morfars vägnar och krävt disciplin på ungarna, skolan kontrar med att det inte finns så mycket att göra då det gäller barnens fritid och att skolan gjort allt de kan.Hur ska vi gå till väga med detta? en polisanmälning kommer det inte hända något med och en orosanmälan till soc lär väl inte heller få pli på ungarna. Det är dock en början, men vill veta om någon här har något dunder-förslag till lösning.
-
Svar på tråden Barn terroriserar min morfar!
-
Har ni fått namnen på barnen så prata med föräldrarna. Det enda som återstår annars är väl just både polisanmälan och orosanmälan, då krävs förstås fortfarande namn på odågorna.
-
Meddelande borttaget
-
Gå igen till skolan och prata med rektorn, kräv att få veta vad de har gjort för att få stopp på trakassrrierna - har de kontaktat föräldrarna och i så fall, vad blev utgången av det?
Kräv att få namn och kontaktuppgifter till föräldrarna och gör polisanmälan och orosanmälan. Polisanmälan ska ni göra mot både skolan och föräldrarna. Under skoltid har skolan och i förlängningen kommunen tillsynsansvar dvs de "tar över" vårdnadshavarnas tillsynsansvar under tiden barnet är på skolan, och det gäller även under raster.
Ni kan också begära att få komma och prata med klassen eller klasserna som de berörda barnen går i. Förklara för dem att det de sysslar med är trakasserier och det är brottsligt, och förklara hur stressande det är för din morfar. De kanske bara busar och fattar inte hur det påverkar dina morföräldrar. Ni ska förstås också påpeka att de är fångade på bild på övervakningskameran och att ni kommer att gå till polisen och ge dem bilderna, och att detta kommer att få konsekvenser för dem själva och deras föräldrar. Fråga barnen varför de gör så här? Tycker de att det är rätt av dem att trakassera äldre människor som inte har gjort dem något?
För polisanmälans skull, be morfar föra dagbok över när barnen kommer och vad de gör och säger. Bilder från övervakningskamerorna ska ni naturligtvis också ta med.
Kan du eller någon annan släkting ta tag i det, för att din morfar ska slippa bråka om det ifall han tycker det är stressande och jobbigt?