• race race

Vilka hyresgäster?

Vilka hyresgäster hade ni valt? 

Jag har inte mycket pengar och har svårt att betala hyran åt dem. Vill gärna att de ska hyra i ett helt år och inte säga upp kontraktet tidigare. 

Par 1:
    Båda är 20 år. Säger att de inte festar och är lugna. Pendlar till jobbet och det tar ca 1h att ta sig dit. 

Par 2:
    35-40 år gamla. Den ena har inkomst och jobbar alldeles i närheten. Har en 2,5 år gammal betalningsanmärkning på 100 000 kr. Oklart vad det var för något. Har inga skulder nu. 

Vill veta om ni tycker som jag. Fick bra intryck av båda paren. 

• Svar på tråden Vilka hyresgäster?
  • Anonym (Elin)

Vi hyrde ut åt ett par knappt fyllda 20. Båda hade fast jobb. De skötte sig exemplariskt.

• Anonym (S)

Par nr 2. Större chans för något stabilt.

• race race
    Anonym (S) skrev 2023-04-27 20:58:56 följande:

Par nr 2. Större chans för något stabilt.

Tack för ditt svar. Hade inte betalningsanmärkningen stört dig? 
  • Anonym (aaa)

har bara den ena i par 2 inkomst? 

• race race
    Anonym (Elin) skrev 2023-04-27 20:58:32 följande:

Vi hyrde ut åt ett par knappt fyllda 20. Båda hade fast jobb. De skötte sig exemplariskt.

Vad kul att det gick bra! 

Vad tycker du om pendlingstiden till jobbet? Är det inte risk att de tröttnar på att pendla innan året är slut? 
  • Anonym (S)
    race race skrev 2023-04-27 21:02:01 följande:
    Tack för ditt svar. Hade inte betalningsanmärkningen stört dig? 
    Nej, det var ju ett par år sedan och skulden är redan borta.
  • race race
    Anonym (aaa) skrev 2023-04-27 21:03:33 följande:

har bara den ena i par 2 inkomst? 

Exakt. 20 000 kr efter skatt och hyran är 7000 + el. 

I par 1 har båda inkomst. 
  • Anonym (Elin)
    race race skrev 2023-04-27 21:05:07 följande:
    Vad kul att det gick bra! 

Vad tycker du om pendlingstiden till jobbet? Är det inte risk att de tröttnar på att pendla innan året är slut? 

Det beror ju på så mycket annat. Tror du att de letar efter något närmare jobben?

På vår tid fick man för den delen skriva kontrakt på upp till ett år utan möjlighet till uppsägning under tiden. Är det fortfarande så kanske?

• Anonym (N)

Måste du ta någon av dessa 2?
    Skulle inte hyrt ut lägenheten till någon som pendlar 1 timme eller någon utan inkomst även om partnern har inkomst. 
    Men skulle välja par 1 om det finns inga andra. 

• race race
    Anonym (Elin) skrev 2023-04-27 21:08:30 följande:

Det beror ju på så mycket annat. Tror du att de letar efter något närmare jobben?

På vår tid fick man för den delen skriva kontrakt på upp till ett år utan möjlighet till uppsägning under tiden. Är det fortfarande så kanske?

De har sagt att de vill bo här i 12 månader och inte vill flytta runt. Dessutom ska de studera på annan ort efter de 12 månaderna så om de skulle flytta skulle de bo på nya stället väldigt kortvarigt. Så nja, troligen kommer de nog stå ut även om det är jobbigt och bo kvar. Bor i Stockholms län och här är det vanligt att pendla också. 

Nej, vad jag förstått det som så kan de säga upp lägenheten när de vill. 
  • race race
    Anonym (N) skrev 2023-04-27 21:13:37 följande:

Skulle inte hyrt ut lägenheten till någon som pendlar 1 timme eller någon utan inkomst även om partnern har inkomst. 

Jag kan fortsätta leta också. 
  • Anonym (D)

Hade valt par nummer 1, eftersom båda har inkomst. Iom de är unga orkar de att pendla till jobbet. De har lägre chanser till alternativ, tex köpa något och flytta innan årets slut.

Par nummer 2 kommer inte klara sig på bara en lön och 7000 i hyra. Äldre är också jobbigare att hanskas med.

Men oroar du dig verkligen att du inte kommer hitta andra hyresgäster omgående när bostadsbristen är så stor överallt?

• Anonym (G)

Jag och min sambo är för tillfället inga drömhyresgäster. Vilket är jobbigt då vi behöver flytta. Jag är mammaledig och gravid, även arbetslös eftersom att företaget jag jobbade på gick i konkurs mitt i mammaledigheten. Min sambo har gamla skulder han betalar av, han är arbetssökande men får A-kassa. Men trots det och hög hyra har vi ändå betalat alla hyror i tid. 

Det viktiga med hyresgästerna är att dom är villig att göra rätt för sig. Deras historia eller vem dom är, berättar inte om dom kommer betala hyran eller ej. 

• Anonym (ono)
    Anonym (N) skrev 2023-04-27 21:13:37 följande:

Bara en nyfiken fråga, vad är det för fel på någon som pendlar?
  • Jemp

Sen behöver du såklart viss beredskap för att betala om det inte går att skriva avtal på hela året.

• Yllop

Även om man skriver i kontraktet att hyresavtalet löper på ett år så har hyresgästen rätt att säga upp bostaden med tre månaders uppsägningstid.
    Är det ett inneboendekontrakt är uppsägningstiden bara en månad.

Svar på tråden Vilka hyresgäster?