• Sehaol

Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?

Hej. 
    Hade ni kunnat tänka er att flytta långt från barnens skola för att få möjligheter till ett bättre liv på ett annat plan? 
    Jag har varannan vecka. Står i valet och kvalet att köpa ett hus nära barnens skola eller flytta till min särbo som bor nästan en timme från skolan, men där vi rent materiellt kommer kunna ha det mycket bättre. Köper jag ett hus nära skolan kommer barnen ha nära till kompisar och skola, men inte kunna hålla på med sina intressen som tex hästar, musik, maskiner osv. Då jag bara kommer ha råd med ett skruttigare hus. 
    Flyttar vi till min särbo så får vi ett fint hus, kan ha djur, vi får bo tillsammans, bättre ekonomi osv. Men får LÅNGT till skola och kompisar. (en timme enkel resa) Några kompisar har dem dock här, men inre samma som skolkompisar. Exet vägrar byta skola för barnen tyvärr. Om några år börjar barnen högstadiet som ligger närmare särbo, dit går det dessutom buss. Så då kommer vi garanterar bosätta oss hos särbo. Hur hade ni tänkt? 

• Svar på tråden Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?
  • Anonym (Avvaktat)

Jag hade avvaktat. Kompisar är viktiga i den åldern och det känns enklare att resa nån dag i v för att utöva intresse än varje dag för att kunna varakvar i kompisgänget.

• Tow2Mater

Vad innebar flytta till särbo? Menar du kopa dig ett eget hus i staden han bor i, eller menar du bli sambo i särbons hus?

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2023-05-01 15:10:20 följande:

Vad innebar flytta till särbo? Menar du kopa dig ett eget hus i staden han bor i, eller menar du bli sambo i särbons hus?

Flytta in i huset på hans gård! Barnen har redan egna rum där och vi är där 3/7 dagar på våra veckor. Barnen vill flytta dit men jag tvekar på grund av skola, kompisar osv för deras skull.
  • Anonym (Avvaktat)

Går det att testa att bo där på heltid några veckor/nån månad först och se om det funkar?

• Anonym (i)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-01 15:26:36 följande:
    Flytta in i huset på hans gård! Barnen har redan egna rum där och vi är där 3/7 dagar på våra veckor. Barnen vill flytta dit men jag tvekar på grund av skola, kompisar osv för deras skull.
    Klart ni ska flytta om dessutom barnen vill det! De träffar ju sina vänner i skolan och vill de leka utanför skoltid får ni bestämma 1-2 dagar i veckan för lek, då ni får vara behjälpliga och hämta barnet. Eller kompisarnas föräldrar hämtar om kompisen följt med hem till er efter skolan.

När högstadiet kommer, då kompisar blir viktigare än nu, så har de ju närmare till skolan då.
  • Anonym (Mamma)

Du borde bo kvar i närheten. Barnet borde inte tvingas bo en timme från alla sina vänner och skolan. Pengar är inte allt! Och när barnet börjar högstadiet kan ni flytta med gott samvete :)

• Sehaol
    Anonym (Avvaktat) skrev 2023-05-01 15:41:01 följande:

Går det att testa att bo där på heltid några veckor/nån månad först och se om det funkar?

Ja, vi har pratat om att testa i sommar. Det kanske är det bästa innan man bestämmer sig och köper nåt.
  • Anonym (Avvaktat)
    Sehaol skrev 2023-05-01 15:48:50 följande:
    Ja, vi har pratat om att testa i sommar. Det kanske är det bästa innan man bestämmer sig och köper nåt.
    Bästa är väl om ni kan testa hur det är när barnen också går i skolan. En sak att bo på avstånd och gilla det 3/7 dagar (är det helg eller veckodagar?) och en annan att pendla varenda  dag.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2023-05-01 15:26:36 följande:
    Ah. Om de varannan vecka bor hos pappan har de ju tillgång till skolkompisar då. Jag tycker familj har prioritet, och om barnen dessutom själva vill flytta. Barns kompisar kommer att komma och gå, det är inget att styra sitt och sin familjs liv efter.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2023-05-01 16:02:55 följande:
    Ah. Om de varannan vecka bor hos pappan har de ju tillgång till skolkompisar då. Jag tycker familj har prioritet, och om barnen dessutom själva vill flytta. Barns kompisar kommer att komma och gå, det är inget att styra sitt och sin familjs liv efter.
    Sant. De kan ju träffa kompisarna då på pappas veckor.
Svar på tråden Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?