• Xenia

Gift vid första ögonkastet 2023

Vad tycker ni om paren där? Vad tycker ni om matchningen?

Arvida - Arvid och Ida. Verkar perfekt som att de verkligen förälskat sig i varandra vid första ögonkastet. Men jag förväntar mig slitningar när vardagen kommer. "Vi behöver inga ord", vad är det för skitsnack. De kanske inte behöver några ord för att gilla att ha sex med varandra men nog 17 behöver man kunna prata med varann i ett äktenskap.

När jag såg Arvids goda relation med sin mormor tänkte jag att han var för mormorsbunden.

Alexander och Lina: Tycker det var fel matchning iom att han drömde om barn och hon var rädd för att få barn pga sin hälsa.

Caroline och August. Tyckte hon var värsta snöflingan som vägrad att dans bröllopsdansen för att "det kände för mycket med alla förväntningar". Hon hade ju själv valt att söka in till programmet, hon visste ju att det ingick en stor bröllopsfest. August får verkligen anpassa sig till henne och då är det risk för att hon ser honom som en mes. Men jag förstår att hon blev chockad över utedasset.

• Svar på tråden Gift vid första ögonkastet 2023
  • Xenia

Ingen annan som kollar på programmet/har några åsikter?

Flera gånger har inget par alls fortsatt som gifta/gjort slut även om de fortsatt en tid efter slutdatum.

Jag tycker faktskt inte att experterna vara så bra på matching.

Hur kunde de matcha barnlängtande Alex med sjukliga Lina? Det handlar ju inte bara om att hon kanske inte kan föda barn, hon skulle inte heller orka ta hand om ett barn. Kolikbarn som skriker varje natt, ettåringar som springer omkring och ständigt måste övervakas, tvååringar som hela tiden pratar och frågar (och springer omkring) etc.

Agust och Carro verkar också felmatchade. De är visserligen bägge något udda, men på helt olika sätt.

Agust har en extrem livsstil som bor i ett litet skjul med livsfarlig trappa och utedass. Carro verkar sakna social kompetens. När Agust säger "vad gott du luktar" borde hon svarat "tack". I stället säger hon "du luktar svett - men det gör inget". Inte något man borde säga till någon man just träffat.

Agust verkar charmig och har tålamod med Carro. Men hon är inte attraherad och visar det genom att vara en bitch som irriterar sig på Agust. Är han glad och skämtsam så klagar hon på att han har för hög energinivå.

Lina visade också upp en bitchig sida när hon gjorde sig lustig över att Alex åt direkt ur kartongen. När han då skulle flytta över maten till tallriken sade hon att han inte skulle göra det (dubbla budskap) och när han då fortsatte att äta ur kartongen skrattade hon åt honom.

Stina och Fredrik verkar komma väl överens men mer som vänner. Stina hade skinna på näsan, sade hon. Låter skrämmande. Sedan kunde hon inte låta bli att ta över när Fredrik lagade mat. Väl bossig.

• Xenia

Ja, att August och Carro hoppade av blev ingen överraskning.

De andra verkade osäkra. Ida var helt övertygad om att hon ville fortsätta med Arvid men han verkade fundersam.

Fredrik var säker men Stina verkade vilja skiljas och sen dejta.

Alex var säker men inte Lina.

• Xenia

Mycket prat om olikheter.

Arvid: Vi är kanske för olika.

Alex och Lina: Vi är kanske för olika.

Fredrik och Stina: Vi är kanske för lika

Är man inte för olika så är man för lika.

• Xenia

Först blev jag glad över att hela tre par fortsatte.

Men nu undrar jag hur många som egentligen är ihop fortfarande.

• Xenia

Alex och Lina trodde jag aldrig på. Han hade för dåligt självförtroende och lade sig platt. Det är aldrig bra.

Tänk bara på den där grova skämtboken. Han skämdes när Lina överreagerade och slängde boken i papperskorgen. Han borde stått upp och förklarat att de helt enkelt hade olika smak.

• Xenia

Men två par håller ihop iaf. Arvid + Ida och Fredrik + Stina. Så 50% framgång. De var bra matchade. Ida verkar vara en skön tjej som gick all in från första början. Man väntade på bakslaget och det kom, t ex att Arvid behövde "slippa Ida" efter bara några dagar. Men Ida tog det bra och det slutade perfekt: en dotter föddes.

Alex, Lina och Carro hade alla hittat nya partner. Kanske hjälpte programmet och experterna till genom att de fick mera självkännedom. Bara att hoppas att Agust också hittar någon, han verkar iaf skaffat en bättre bostad med vattentoa.

• Tecum
    lightbrownd42 skrev 2023-07-06 20:19:32 följande:

Känns som experterna verkligen brinner för att matcha ihop "män som pratar om sina känslor" med kvinnor som är "mer aggressiva". Varför envisas de när kvinnan bara kommer avvisa mannen på grund av bris på "känsla"\kåthet. Känns som en moster som rekommenderar någon som kompletterar din personlighet, men du hade aldrig velat sätta på dom.
    Jag tror de frågar kvinnorna om de tänder på feminina män. De säger nej, och så matchar de ihop dom med feminina män ändå, bara för att det ska vara bra konflikt-tv + HBTQ värderingar på könsrollerna.

Jag tror tvärtom att "experterna" går på det parterna säger, men att det inte alltid stämmer med verkligheten. Självinsikten är måttlig, så att säga... Faktum är att de själva sa det inför denna säsong. Förra säsongen var det uppenbart att i synnerhet en kvinna sagt en sak, antagligen för att det lät bra, men i själva verket ville hon ha en helt annan typ av man, tuffare och manligare. Att 50% blev ihop visar att coacherna lärt sig av misstagen. Vi ska också komma ihåg att detta måste vara det absolut sämsta sätt att bli ihop, med undantag för Naked attraction. 

Men TV väljer fel typ av kvinnor, såna som går på första intrycket. Det är naturligtvis deras rätt att gå på första känslan, men det funkar inte i en serie. Här behövs personer som vågar vänta och låta känslorna växa fram för att det ska bli intressant för tittarna. Alla såg redan på bröllopet att Carro inte fungerade ihop med Agust.

Det som är genomgående i serien är att kvinnor tvekar och män slår knut på sig själva för att vara till lags för dem. Väldigt osexigt men de räddar programmet åt TV. Hade killarna stått upp direkt hade det blivit tvärslut och paren delat på sig snabbt..
  • Xenia

Det som aldrig framgår är varför personerna inte hittat kärleken själva. De ser ju alla någorlunda bra ut. Är de för kräsna? Väljer de ständigt fel partner? Står ingen ut med dem i längden?

Det kan ju vara så att de enbart går efter utseendet/karisman och sedan visar det sig att de inte passar ihop i längden. Därför försöker experterna para ihop dem med någon "som de behöver, men inte vill ha", men det fungerar inte heller.

Men i Arvids och Idas fall så fungerade ju attraktionen direkt. I Fredriks och Stinas fall också fast inte på samma sexiga och övertydliga vis utan lite långsammare/mer diskret.

• Tecum
    Xenia skrev 2023-07-07 00:42:14 följande:

Det som aldrig framgår är varför personerna inte hittat kärleken själva. De ser ju alla någorlunda bra ut. Är de för kräsna? Väljer de ständigt fel partner? Står ingen ut med dem i längden?

Det kan ju vara så att de enbart går efter utseendet/karisman och sedan visar det sig att de inte passar ihop i längden. Därför försöker experterna para ihop dem med någon "som de behöver, men inte vill ha", men det fungerar inte heller.

Men i Arvids och Idas fall så fungerade ju attraktionen direkt. I Fredriks och Stinas fall också fast inte på samma sexiga och övertydliga vis utan lite långsammare/mer diskret.

Den givna slutsatsen är att de är antingen för kräsna eller har drag som inte kommer fram från början, som t ex att man tröttnar efter x antal månader och måste ha något nytt. Var det inte så med en av killarna förra säsongen, han som blev ihop med den blonda frisörskan? De höll ju ihop ett halvår iaf.
    Deltagarna är både supersociala och ser bra ut, alla undrar väl varför de inte hittar någon själva. Så visst är de kräsna, med viss rätt. Å andra sidan är detta ett uselt sätt att hitta någon, att tvinga ihop två okända 24/7 i flera veckor kan knäcka vem som helst.

Arvid och Ida var helt enkelt en bra match. Ida vet jag inte, men jag fick känslan att Arvid inte behövde känna full attraktion direkt, han var mogen nog att våga låta den växa fram. Nu behövde han inte det, det löste sig ändå.
  • USA111

Men de gifter sig ej på riktigt för man måste ju skicka in hindersprövning innan

• Nandez
    Calippo78 skrev 2023-09-20 20:24:27 följande:

bra program ska anmäla mig till nästa säsong!

Gör så
  • Nandez
    USA111 skrev 2023-09-26 11:54:44 följande:

Men de gifter sig ej på riktigt för man måste ju skicka in hindersprövning innan

Dom har ju gift sig, hindersprövningen finnas
  • USA111
    Nandez skrev 2023-09-26 19:27:43 följande:
    Dom har ju gift sig, hindersprövningen finnas
    Ja men de kan de ej skriva på de vet u ej den andras namn
  • Nandez
    USA111 skrev 2023-09-26 21:55:29 följande:
    Ja men de kan de ej skriva på de vet u ej den andras namn
    Tror nog produktionen ordnar hindersprövningen
  • USA111
    Nandez skrev 2023-09-26 21:59:12 följande:
    Tror nog produktionen ordnar hindersprövningen