• Bobo

Ensam från förskola

Att familjen som inte överklagat ändå erbjuds plats beror förmodligen på att överklagan endast kan gå igenom om det visar sig att kommunen  fattat ett beslut på felaktig grund. Man kan inte överklaga för att man inte är nöjd med beslutet och då putta undan sådana som är "före i kön" bara för att de inte överklagar.

Att kommunen tillämpar syskonförtur är högst rimligt. Tänk vad Besvärligt för en familj att behöva lämna och hämta barn på olika skolor. Alla skolor har kanske inte samma studiedagar osv. Det kan verkligen ställa till det för en familj.

Finns det inte plats så finns det inte plats, hur jäkligt det än verkar och jag förstår verkligen att det känns jättejobbigt för både er dotter och er föräldrar. Om ni har tur så öppnas en plats upp: något barn kanske flyttast. Annars får ni, som någon annan skrivit, försöka vara ett så bra stöd som möjligt för er dotter och prata positivt om möjligheten att lära känna nya kompisar på den nya skolan. Barn är fantastiskt anpassningsbara!

• Bobo
    Anonym (H) skrev 2023-05-04 22:20:41 följande:
    Barn KAN vara anpassningsbara. Men barn är
    också  individer och alla är inte det, och en känsla av att vara udda och inte få det alla andra fick kan följa med ett barn också. 
    Absolut, det har du helt rätt i.

Men ingenting framkommer i TS som tyder på att dottern skulle ha extra svårt för anpassning, förutom att hon i stunden är ledsen (vilket är fullt förståeligt). Risken finns att dotterns känslor inför skolstarten förstärks genom föräldrarnas ilska, men de kanske lyckas med Det svåra att inte visa vetta inför dottern. I de flesta fall, enligt min erfarenhet, så är Barnen OK med sådana här beslut om föräldrarna är OK men givetvis finns undantag som du skriver.
  • Bobo
    Anonym (H) skrev 2023-05-05 03:42:47 följande:
    Kommunen och skolan kan ha koll på behov av skolplatser i förväg pch bli bättre på att anpassa skolor efter detta. 

Stör mig på att kommuner alltid bara kommer undan med ett ?nä lilla vi kan inte göra något?.
    Men hur? Jag arbetar på en knökfull skola. Vi får inte vara fler personer i klassrummen pga ventilationen. Om vi skulle vara 100% kaglydiga så skulle vi, i vissa klasser, inte få släppa in en resursperson för då överstigs antalet personer som får vistas i lokalen. Vi har ingen laglig möteslokal där all personal kan vistas samtidigt för  möten. Enda alternativet hade varit att släng upp baracker på skolgården och göra klassrum i men då tar vi bort en stor del av skolgården. Prognosen framåt ser ut som att vi kommer få ett elevtapp så det är Inte bara att bygga ut skolan heller, för då står vi där med lokaler som ska betalas för men inget elevunderlag. Inte lätt, med samhällsplanering alltså även om det alltid är tufft för de individer som drabbas.
Svar på tråden Ensam från förskola