Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Ensam från förskola

Förstår, det låter hemskt. Särskilt som skolan hon erbjuds inte verkar lika bra. Finns det någon annan skola i kommunen som det skulle kunna gå att få plats på? Kanske någon mindre skola (har du kollat upp de privata alternativen) som är smidigare att åka till kollektivt och som kanske fler barn går i för att de söker sig dit än för att de bor nära så man inte är den enda "utifrån". Jag skulle kontakta lokaltidningen också (kanske, har svårt för uppmärksamhet men kanske).

Det är inte helt omöjligt att något barn flyttar och då gissar jag att ditt barn kommer stå längst fram i kön.

Kan tillägga att när mina barn började skolan så fick de plats på kommunens mest populära skola via närhetsprincipen och tillsammans med alla sina kompisar från dagis och grannbarnen (bor man i vårt område är man garanterad plats där och när barnkullarna växt har man helt enkelt stoppat intaget till förskolan för att kunna ta över deras lokaler rum för rum i takt med att behovet av skolklasser har växt). Men båda barnen har sedan bytt till en skola längre bort för det blev visst inte så bra ändå. Dagiskompisarna splittrades till nya gäng och blev riktigt elaka mot gamla kompisar. Skolans popularitet som bidrog till dess storlek skapade också en anonymitet som gjorde det stökigt och svårt att förebygga mobbing och utfrysning. 

Den mycket mindre skolan de går på nu är så mycket bättre. Inga grannar går där, men nästan inga av barnen bor nära skolan så det är liksom lika för alla. Mina barn som bor knappt 2 km bort är mågra av de som bor närmast skolan. Barnen blir sedda av de vuxna på ett helt annat sätt och våra barn mår så mycket bättre.

Såklart inte samma sak. Men ville bara ge en bild av att det faktiskt kan bli riktigt bra på andra skolor än den som alla andra går på. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (A) skrev 2023-05-05 23:04:01 följande:

Vi bor i Sthlms innerstad. Här skingras alla barn vid skolstart då det är många olika skolor. Vi hamnade inte i en skola alls fick vi veta i maj då årskullen var för stor. De fick starta en helt ny skola. Dottern kände ingen och det var inget problem alls.
    Skulle däremot blivit galen om det hade inneburit två bussbyten för att komma dit.

Det är ju väldigt stor skillnad i hur det känns för barnet om man går på en förskola där alla barnen skingras och en där alla ska gå tillsamman utom en. Ts barn blir ju nu mer som enda barnet som inte bjuds på kalaset hos en klasskompis den trodde var en vän. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (U) skrev 2023-05-06 09:35:43 följande:
    Öh va, varför ska man inte bli bjuden på kalas? Fattar inte. 
    Det var en jämförelse i form av metafor. Att vara enda barnet från förskolan som hamnar på en annan skola är som att vara enda barnet i klassen som inte blir bjuden på kalas.

Jämfört med om barnet går på en förskola där det är naturligt att barnen hamnar på olika skolor där en del fortsätter tillsammans och en del hamnar ensamma.
Svar på tråden Ensam från förskola