Gammal barndomsvän har tröttnat
Hej!
För ett tag sedan träffade jag en gammal barndomsvän som jag gick i grundskolan med för över 40 år sedan. Vi träffas inte så ofta för hon bor utomlands. När vi ses brukar det vara väldigt roligt och givande trots att vi bara hinner ses några timmar någon gång vart fjärde år.
Jag har märkt på senare tid att vi har väldigt olika uppfattningar om hur vi ska umgås. Hon ses gärna med hela sin familj och vill träffa min också. Jag har ett annat behov av att samtala med en vän, om barndomen, minnen, våra relationer. Jag vill ha förtroliga samtal på djupare plan men hon verkar hålla sig mer på ytan. En gång fick jag inte med min familj till ett möte för vi bor i en annan stad och har långt att åka. När jag sa att det var bara jag som kom svarade hon "vi får väl försöka stå ut med dig". Jag blev väldigt ledsen även om hon sa det skämtsamt och orkade inte träffa henne då så jag ställde in mötet och ljög om att jag var sjuk. När vi sågs senast tog hon med sig en gemensam kompis vi har som är väldigt intensiv och pratar mycket. Kompisen har ingen känslomässig mognad utan håller mest monologer om oväsentligheter och tar över samtalet fullständigt. Hon tycker själv att hon är jobbig och undviker helst henne men just då vi skulle träffas efter två års tid var det plötsligt viktigt. Det får mig att fundera på att hon inte kan värdesätta vår vänskap i samma utsträckning som jag. Det känns rentav som om hon försöker bestraffa mig. Eller så har jag alldeles för höga förväntningar på vänskapen? Vad tror ni?