• Vilejlimaf1

Tavlor och masker med skräckmotiv

Vad tror ni om att ha tavlor och masker med skräckmotiv på väggarna när man har bebis? Finns det stor risk att barnet blir rädd när det blir lite äldre eller har det motsatt effekt och tar bort det ?hemska? i sådant om bebisen regelbundet ser sådant?

• Svar på tråden Tavlor och masker med skräckmotiv
  • Fröken Allvar

Barn gillar starka färger. Det stimulerar dem till att urskilja kontraster. Skräckmotiv brukar ofta vara utförda i svart och grått. Om ansiktsuttrycken är förvridna så kan de vara skrämmande. Jag minns en stor och läskig tavla som vi hade hemma. Den fascinerade mig samtidigt som den var läskig, så det kan nog vara både och. Men ni bör nog anpassa åtminstone majoriteten av inredningen efter barns behov för att skapa trygghet. 

• elsi
    Vilejlimaf1 skrev 2023-05-08 21:24:16 följande:
    Tavlor och masker med skräckmotiv

Vad tror ni om att ha tavlor och masker med skräckmotiv på väggarna när man har bebis? Finns det stor risk att barnet blir rädd när det blir lite äldre eller har det motsatt effekt och tar bort det ?hemska? i sådant om bebisen regelbundet ser sådant?

Haha, minns ett porträtt av en gammal släkting som hängde hemma hos oss när jag var barn. En nådig gammal tant med syrlig blick. Jag sprang förbi det, så rädd för tavlan. Tyckte att hon följde en med blicken. 

Fast det var när jag var kanske 4-6 år som jag var som mest rädd, vet inte om jag var det redan som bebis. 
Svar på tråden Tavlor och masker med skräckmotiv