• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-16 17:06:44 följande:
    Nej eftersom det kommer ske så sällan och eftersom nackdelarna med att rättssäkerheten försämras är så stora. 

Läs denna krönika av Ossin Cantwell_och läs vad Lagrådet och Advokatsamfundet skriver: 
    av www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/LMjMpp/anonyma-vittnen-ar-ett-opium-for-folket

Lagrådet fördömer förslaget. 
    www.lagradet.se/opinion/anonyma-vittnen/

Advokatsamfundet fördömer förslaget: 
    www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2024/januari/nej-till-anonyma-vittnen/
    Jag vet iaf hur jag skulle göra om jag jag blev vittne till en gängkriminell handling och visste att hela organisationen skulle få veta mitt namn, min adress och kunna leta upp precis alla jag har i min omgivning. Hur skulle du göra?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-16 23:02:23 följande:
    Wow! 

Första gången jag gillar en kommentar från dig. Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma.

Dock innefattas anonyma vittne faror för rättssäkerheten.
    Frågan är helt klart delad, ena sidan skydda vittnen andra att den anklagade ska ha rätten att försvara sig till fullo.

Såg att du inte visste om varför du säger detta om maggan, är det inte skrämmande för dig att du har en såpass engagemang i en fråga om ekonomi.
    Och sen när man frågar vad det skulle vara mer detaljerat så har du ingenting mer än talepunkter utan en saklig och faktabaserad grund.

nihka skrev 2024-10-17 08:24:36 följande:
    Jag vet iaf hur jag skulle göra om jag jag blev vittne till en gängkriminell handling och visste att hela organisationen skulle få veta mitt namn, min adress och kunna leta upp precis alla jag har i min omgivning. Hur skulle du göra?

Man måste tänka längre än armen räcker, men visst är det tveklöst ett problem, men även rättsosäkert.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-10-16 23:06:59 följande:
    Tipsar dig att läsa på.. Läs framförallt lagrådets starka kritik. 

Nej eftersom det kommer ske så sällan och eftersom nackdelarna med att rättssäkerheten försämras är så stora. 

Jag tipsar dig att tänka ett varv till..
    Även vad lagråden och advokatsamfunden säger så måste man inte anse samma sak som dem. Man kan anse ändå att det är mer vinst med anonyma vittnen.

Fundera en smula på hur många vittnen som är tystade i dag, då de blivit mordhotade om de vittnar mot dem.

Nej jag säger INTE att det skulle vara någon lösning mot gängkriminella.. Utan det skulle var en bra DEL av  det hela, med att kom åt problemet med gängkriminella.

På en personlig not.
    Vi har ju vittnesplikt i Sverige.
    Jag skulle hellre ta vite, eller rent av ett par månader i fängelse, än att vittna icke anonymt mot gängkriminella som får full tillgång till mina personuppgifter och min adress.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Det är några som bjäbbar om att "anonyma vittnen" är rättssäkert. Men märkligt att ingen av dem som bjäbbar om det kan förklara på vilket sätt det skulle vara rättssäkert.

Så som jag ser det så skulle man kunna ha anonyma vittnen, men domaren, åklagaren och advokaten kan ju ha vittnets identitet.
    Det skulle ju även kunna stå i domslutet "anonymt vittne" så ser inte de personerna som vill ta ut domslutet vem som vittnat men man kan ju ändå registers vittnet med markeringen att vittnets uppgifter skall skyddas och inte ges ut till allmänheten.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-10-17 19:55:13 följande:

Det är några som bjäbbar om att "anonyma vittnen" är rättssäkert. Men märkligt att ingen av dem som bjäbbar om det kan förklara på vilket sätt det skulle vara rättssäkert.

Så som jag ser det så skulle man kunna ha anonyma vittnen, men domaren, åklagaren och advokaten kan ju ha vittnets identitet.
    Det skulle ju även kunna stå i domslutet "anonymt vittne" så ser inte de personerna som vill ta ut domslutet vem som vittnat men man kan ju ändå registers vittnet med markeringen att vittnets uppgifter skall skyddas och inte ges ut till allmänheten.

Det är några som bjäbbar om att "anonyma vittnen" är rättssäkert. Men märkligt att ingen av dem som bjäbbar om det kan förklara på vilket sätt det skulle vara rättssäkert. **

** Rättsosäkert skall det givetvis stå..
  • Meddelande borttaget
  • klyban

Det ÄR rättsosäkert, men även andra problem finns.
    Svart och vitt är inte frågan, utan har problem oavsett.

Ta bara en del av gängens advokater som är anställda av dom, de kommer ju berätta vem som är vittnet.

Hur kan du inte se problemet, eller gör du och bara skiter i det?

Själv vet jag inte riktigt hur man ska lösa en så komplex fråga, då problem kan och uppstår oavsett.
    Och jag är inget fan av gäng, men inbilla sig att de är anonyma om så många vet vilket vittnet är.
    Så låter anonymt vittne lite menlöst.

Frågan är mer, hur löser man såna här saker.
    Och är inte säker man gör det, utan skapa nya andra problem istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2024-10-18 00:53:58 följande:

Det ÄR rättsosäkert, men även andra problem finns.
    Svart och vitt är inte frågan, utan har problem oavsett.

Du duckar  helt vad jag skrev, och jag har heller aldrig sagt att det är svartvitt. Vad från du det ifrån att det skulle vara ens i närheten av passande med denna inledning? 

Du skriver bara det "det är"..  Ja ni säger detta, läs ordentligt så ser du ju att jag noterat detta att det ÄR det ni säger.
    Men av någon märklig anledning så har det flugit dig mycket högt över huvudet...

Det du ignorerar(?), att jag noterade att ingen av er har intresse av att förklara på vilket sätt det är rätt osäkert.

Jag skrev detta citerar mig själv:

"Men märkligt att ingen av dem som bjäbbar om det kan förklara på vilket sätt det skulle vara rättssäkert."

(slut på citatet)

PS:
    Jag lade in en rättelse i inlägg #916 då jag såg att ett litet "o" hade försvunnit.
    Ta bara en del av gängens advokater som är anställda av dom, de kommer ju berätta vem som är vittnet.

Hur kan du inte se problemet, eller gör du och bara skiter i det?

Och du har ju bevisligen skitit i att läsa vad jag faktiskt skriver.  Så du har inget att komma med med denna direkt dumma kommentar som är bara en tramsigt personpåhopp från din sida..

Då det går att bevisa i texten du citerade att du har fel med din tes i din fråga här. Det hade du sett om du läste ordentligt..

Och du, med mitt förslag (andra stycket) så innefattar det även  att advokaterna inte får "skvallra" till sin klient heller om vittnenas namn och adress etc..  Så det är en direkt kontraproduktiv kommentar du kommer med där om att "advokaten kommer ju att berätta"...

Om du inte är intresserad av att svara på vad jag faktiskt skriver  och undrar över min text så kan du bespara dig med att svara alls.

För inget i ditt långa inlägg här (som jag kortade ned ) ger en endaste förklaring "på vilket sätt" det skulle vara rättsosäkert.

• EnAnonumius

Frågan är mer, hur löser man såna här saker.
    Och är inte säker man gör det, utan skapa nya andra problem istället.

Tja i mitt inlägg #915 så skrev jag en idé på hur det skulle kunna lösas.
    Men av någon märklig anledning så valde du att hoppa över det (ignorera det med flit?), när du svarade mig i din helhet i ditt inlägg #918...

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026