• Baramammaella

Hjälp! Tvååring med extremt långdragen magsjuka!

Hej! Ville bara kolla om någon varit med om samma sak eller känner igen sig på något vis. Min son på 2.5 år, insjuknade förra måndagen i magsjuka med några kräkningar den dagen och diarre hela dagen efter. sedan var han så gott som ?frisk? i några dagar. I söndags så började han kräkas och bajsa löst igen. Precis som att allting började om! Och sedan dess har han haft lösa avföringar varje dag och kräktes idag igen. Jag fattar ingenting!!! Kan det verkligen vara så här långdraget med magsjuka? Fler i familjen har vart sjuka också men det var snabbt övergående. hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Hjälp! Tvååring med extremt långdragen magsjuka!
  • Hyllemor

Ja, magsjuka kan bli extremt långdraget och magsjuka är väl en av få sjukdomar där man kan "smittas om", om jag har förstått det rätt.

På förskolan jag arbetar på, var det nära att vi var tvungna att stänga ner hela stället för några år sedan (innan pandemin) när magsjuka valsade runt under 6-7 veckors tid. Det var helt galet och smittskyddet blev inkopplat. Barn och personal smittades om och om och om igen. Magsjukan spreds till min sons förskola, trots att han gick på förskola i andra änden av stan. (Jag och han var ju bärare förstås) Under tre-fyra dagar fick förskolecheferna hoppa in bland barnen på min förskola eftersom det inte fanns någon ordinarie personal kvar på hela förskolan. Man löste det hela genom många, många uppmanande brev till föräldrar, vikariestopp (vikarierna blev också sjuk och det började spridas runt på förskolorna som använt samma vikarier) och till slut tog man in städpersonal på de värst drabbade förskolorna som fick sanera hela stället under en och samma helg. Då, först då, blev det stopp på eländet.

Så ja, att smittas om är ingenting konstigt när det gäller magsjuka. Gör som vid springmask: sanera hela jäkla bostaden, och var extremt noga med hygienen så blir ni av med det. (Och lämna inte för tidigt på skola och förskola)

• Anonym (Långt)

Jag jobbar med en hel hop sjukvårdspersonal och fick lära mig att man 1. Visst kan bli immun mot flera magsjukevirus, antingen en längre period eller en kortare. Det är som förkylningar. De flesta vuxna blir ju inte sjuka varje gång våra barn snorar (eller kräks för den delen) 2. Att smittas om är i princip en myt, när det sker i när anslutning så där. Däremot händer det att man tyvärr inte blivit frisk och därför återinsjuknar. 

Vi hade en sådan magsjuka i vintras. Barnen var sjuka ungefär en vecka var, med återinsjuknande en bra stund efter de där 48 timmarna. På förskolan visade det sig att i princip alla barn drabbades på samma sätt. Många barn återinsjuknade tyvärr på förskolan, sen de skickats tillbaka efter 48 timmar. 

Men det kan ju också var något annat än magsjuka orsakad av virus. I vår familj drabbades en familjemedlem av en bakteriell magåkomma som till slut krävde en kortare sjukhusvistelse. 

Svar på tråden Hjälp! Tvååring med extremt långdragen magsjuka!