• Elfbar

Blod vid toalettbesök v.18

Vi är ca. 40% gångna (17+1) och min sambo har fått något som hon liknar vid mensvärk (det är inte hela tiden, men kommer och går) samt ibland när hon torkat sig efter toalett har kisset varit lite, lite ljusrosa. Även lite ont i svanken. Hon har dock varken behövt ta smärtstillande eller använda någon form av trosskydd. Detta är alltså bara i kombination med toalettbesök  och inte varje gång ens.

Vi känner tyvärr att vården inte riktigt tar vår oro på allvar och mer eller mindre säger att vi ska återkomma om det blir värre. 

Någon med liknande erfarenhete? 

• Svar på tråden Blod vid toalettbesök v.18
  • Nyponet01

Är ni säkra på var det färgade kommer ifrån? Är det från urin kan det vara urinvägsinfektion, vilket är vanligt vid graviditet, men måste absolut behandlas.

• Elfbar
    Nyponet01 skrev 2023-05-18 16:41:59 följande:

Är ni säkra på var det färgade kommer ifrån? Är det från urin kan det vara urinvägsinfektion, vilket är vanligt vid graviditet, men måste absolut behandlas.

Hej och tack för svar! 

Min sambo har lämnat urinprov som inte visade något. Alltså inte urinvägsinfektion. Men det kommer bara när hon torkar sig efter att ha kissat. Inte varje gång, men har varit några gånger nu. 

Förstår att det kan bero på typ 100 olika saker. Men detta är första gången vi är gravida, så kanske onödigt oroliga. 

Vi har iaf fått en läkartid nästa vecka samt bokat ett privat UL

• Pimpinellan

Jag blödde lite v.18 med första barnet. Ingen fara alls. Det kan bero på hur moderkakan ligger.

• Jenam248

Jag blödde också med första barnet i vecka 18-19, det var efter RUL + att jag gick uppför en lång jobbig backe samma dag. Misstänker att det orsakades av något av det, hon tryckte ju ändå rätt hårt vid RUL. Men det var en röd blödning som kom plötsligt och höll i sig en kväll. Det gick bra ändå.

Viktigt att veta var blodet kommer ifrån, om det är i urinet eller inte? Har hon gjort något fysiskt ansträngande eller haft sex så kan det komma blod eller blodfyllda flytningar. Mycket som kan orsaka blödningar, hur moderkakan ligger, om ett blodkärl brister, sköra slemhinnor etc.

Bra att ni kollar upp och blir det värre så ring igen. Jag ringde gynakuten när jag fick min blödning och de sa att jag skulle åka in om det blev värre, men annars avvakta (som de sa till er).

Lycka till, hoppas det blir bättre!

• Holy93

Jag skulle säga att ni försöker kolla upp hos barnmorskan/förlossningen eller liknande, eventuellt se om tappen är påverkad! Förklara er oro!

Jag hade mensvärk och lite ljusrosa på pappret när jag gick på toa i vecka 33. Några timmar senare gick vattnet och ett halvt dygn senare var barnet fött med akutsnitt pga att livmodern höll på att lossna.

• Elfbar
    Holy93 skrev 2023-05-20 04:19:15 följande:

Jag skulle säga att ni försöker kolla upp hos barnmorskan/förlossningen eller liknande, eventuellt se om tappen är påverkad! Förklara er oro!

Jag hade mensvärk och lite ljusrosa på pappret när jag gick på toa i vecka 33. Några timmar senare gick vattnet och ett halvt dygn senare var barnet fött med akutsnitt pga att livmodern höll på att lossna.

Tack! 

Vi har fått boka ett privat UL på onsdag och har en läkartid på torsdag. Hoppas verkligen allt ser bra ut!

Svar på tråden Blod vid toalettbesök v.18