• Angeldevilbabyxoxo83

Bryta med faster?

Hej! 
    Jag har ett problem med mitt barns faster. Tyvärr blir detta lite långt..
    Mitt barn är 5 år nu och jag har ensamvårdnad. Pappan har funktionshinder och kan inte ta hand om barnet. Ibland ses vi bara vi tre, men inte ofta eftersom pappan även har humörproblem och gapar och gormar på mig inför barnet. Därför ses vi ca 1 gång i månaden för att barnet iaf ska ha pappan i sitt liv. Pappans familj har dock alltid varit måna om att pappan ska få träffa sin son, vilket jag förstår, men samtidigt orkr kag inte med pappans humör och misstänker att mitt barn tar skada, så därav minimerad kontakt.
    Nu till fastern: Hon är en dominant, social fjärilstyp med enorma bekräftelsebehov? Vi är ungefär lika gamla men hon har inga barn och hon och hennes kille kan inte få barn, något hon är ledsen för. Dessto gladare blev hon när hin skulle få syskonbarn. Hon ville vara barnvakt ofta, ställde alltid upp, köpte massa presenter osv? hon var jättebra faster åt mitt barn. Hon är till synes en bra faster, men problemet är att hon är väldigt intensiv och dominant på det sättet att jag liksom inte vågat säga nej till henne, om ni förstår. Hon har en mörk sida, tex pratar hom skit om andra som sätter sig emot henne och är extremt manipulativ. Jag misstänker att hon har dold marcissistisk personlighet. Jag har försökt sätta hrämser några gånger men jag känner att hon snackat skit om mig pga detta och innerst inne inte hillar mig.. Hon håller sig på god kant för att få träffa sitt syskonbarn. Jag kan respektera det, problemet är bara att jag börjat känna ångest pga att ha med henne tt göra. Jag är totalt motsats till denna kvinna. Jag vill att min son ska ha relation med sin släkt men jag klarar inte av henne. Känner mig så falsk och vet att hon också är det. Hörde henne säga något nedvärderande om mig till sina kompisar på julafton då hon inte trodde jag hörde? 
    Iaf, nu har jag slutat svara på hennes sms. Hon sa hon var orolig efter att inte fått svar på 2 dagar, så efter 2 dagar skrev jag att jag känt mig vilsen och kommer ta en paus från att umgås. så önskade jag henne hejdå så länge. Hoppades hon skulle fatta att inte höra av sig mer. Men nej, efter ca 1 månad skriver hon om jag mår ok och hon saknar oss. Visst, det låter fint, men detta har alltså gett mig ångest igen. Under den månaden vi inte hade kontakt blev jag som en ny människa. Har alltid varit ensamvarg och stark och lycklig på egen jamd så nu lände jag mig som mig själv för första ggen på länge, började meditera, vara i nuet och fick en helt annan reltion med min son som jag alltid haft svårt att knuta an till känslomässigt pga all ångest. När hon hörde av sig igen blev jag genast den ängsliga mamman som inte oan vara närvarande utan ger min son ipaden..😞 
    Min fråga är, är det konstigt och fel av mig att helt klippa bandet med denna faster som ändå är den person min son haft mest kontakt med i släktrm? Detta har ju hänt pga att hon alltid hört av sig och jag inte står mina gränser? Jag är inte intresserad av att slösa min energi på någon son her mig så mkt ångest att jag missar av att njuta av mitt barn.. Måste man verkligen må dåligt bara förvatt barnet ska ha en faster i sitt liv? Hon visar ju gång på gång att hon inte respekterar mina gränser. Säg att det är okej att bara klippa bort henne? orkar inte mer 😔

• Svar på tråden Bryta med faster?
  • Magical

Hon lät ändå bli i en månad, det var ju rätt lång tid. Du sa inte hur lång paus du ville ha, eller vem av er som hade "rätten" att höra av sig igen?
    Givetvis har du rätt att sluta umgås med vem du vill, men jag undrar ändå detta: 

Det låter inte sunt (ursäkta om jag låter taskig), att du kan bli så påverkad av någon som du inte ens bor ihop med, att du inte kunde njuta av ditt eget barn bara för det? 
    Jag menar: hur kan relationen till din son hänga på hur en släkting beter sig, som du inte träffar varje dag? Fattar att det är jobbigt med nån som ringer eller messar hela tiden, men det går att stänga av ljudet eller blocka de dagar man inte vill bli nådd.

Har du hjälp för din ångest? 

Men absolut har du rätt att inte ha kontakt med henne om du inte vill.

• nernu

Det låter inte sunt att du får ångest och blir en dålig förälder för att någon skickar ett sms. Utifrån det du skriver har hon inte gjort något konkret jätteilla heller. 

• Angeldevilbabyxoxo83

Sant, rent konkret har hon inte gjort ngt jätteilla. Men iom att hon snackar skit och manipulerar litar jag inte på henne alls. Tycker inte hon är en bra person helt enkelt. vi har dålig personkemi.
    Jag kommer fr en familj som aldrig respekterat mina gränser. därför har jag svårt att sätt dem utn får istället ångest. Har gått i terapi för detta i 2 år. terapi hjälper en att sätta gränser. Det är det jg nu känner tr jag gör! är inte det bra då? 
    visst är det bättre för min son att ha släkt, men om hans mamma får ångest av det- är det vãrt det?
    I slutändan är frågan just den- är det bättre för min son att ha en ängslig mamma, som tar ut sin ängslan över honom iblan, för terapi kan inte förändra vad jag känner, och att han har släkt i sitt lic som älskar honom. Eller är det bättre att han har en frisk och glad mamma och endast kompisar. Släkten får han träffa då han blir större om han vill såklart. 

• Angeldevilbabyxoxo83
    nernu skrev 2023-05-18 10:21:43 följande:

Det låter inte sunt att du får ångest och blir en dålig förälder för att någon skickar ett sms. Utifrån det du skriver har hon inte gjort något konkret jätteilla heller. 

Tycker du inte att du tar det lite ur sitt sammanhang? 😞
  • TvillingmammaVästgöte
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 10:59:32 följande:

Sant, rent konkret har hon inte gjort ngt jätteilla. Men iom att hon snackar skit och manipulerar litar jag inte på henne alls. Tycker inte hon är en bra person helt enkelt. vi har dålig personkemi.
    Jag kommer fr en familj som aldrig respekterat mina gränser. därför har jag svårt att sätt dem utn får istället ångest. Har gått i terapi för detta i 2 år. terapi hjälper en att sätta gränser. Det är det jg nu känner tr jag gör! är inte det bra då? 
    visst är det bättre för min son att ha släkt, men om hans mamma får ångest av det- är det vãrt det?
    I slutändan är frågan just den- är det bättre för min son att ha en ängslig mamma, som tar ut sin ängslan över honom iblan, för terapi kan inte förändra vad jag känner, och att han har släkt i sitt lic som älskar honom. Eller är det bättre att han har en frisk och glad mamma och endast kompisar. Släkten får han träffa då han blir större om han vill såklart. 

Kan ni inte träffas i en större grupp då? Ta med dina kompisar också så kanske du känner dig tryggare.
  • Angeldevilbabyxoxo83
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-18 11:03:08 följande:
    Kan ni inte träffas i en större grupp då? Ta med dina kompisar också så kanske du känner dig tryggare.
    Jag har inga kompisar, något som är självvalt och känns mycket bra. Jag umgås bra med mitt barns kompisars mammor då barnen  leker. Vill inte ha med faster att göra då jag misstänker att hon snackar skit om mig ich vad säger att hon inte hade försökt manipulera min krets också. En människas karaktär är bestående så att säga, inte sant.. Hon blir inte mer pålitlig bara för att jag känner mig tryggare. 
  • Angeldevilbabyxoxo83

ska också säga att det tog lång tid att förstå att faster var en källa till min ångest. Jag är en person som tydligen inte alls förstår min kropps signaler, det var bara efter att jag klippt av henne som jag fick bekräftelse på hurmyclet bättre jag mådde och nu när jag fått pngest av ett sms 😉 så känner jag att det är ytterligare bekräftelse på att hon inte ska vara en del av mitt liv. skriver  väl här pga att jag är tveksam om detta är okej att göra ?mot?? mitt barn. 

• linani
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 10:59:32 följande:

Det är en ganska självisk argumentation att tänka att det bästa för din son är att du är glad. Det viktigaste för din son är inte att DU är glad, det viktigaste är att HAN är glad. Så om han blir glad av att umgås med sin faster så bör du inte bryta med henne och förvägra honom den kontakten.

Fortsätt att jobba med din ångest istället. Låt inte din ångest stå i vägen för ditt barns sociala relationer.
  • Angeldevilbabyxoxo83
    linani skrev 2023-05-18 11:51:51 följande:
    Det är en ganska självisk argumentation att tänka att det bästa för din son är att du är glad. Det viktigaste för din son är inte att DU är glad, det viktigaste är att HAN är glad. Så om han blir glad av att umgås med sin faster så bör du inte bryta med henne och förvägra honom den kontakten.

Fortsätt att jobba med din ångest istället. Låt inte din ångest stå i vägen för ditt barns sociala relationer.
    fast barn är ju glada för all uppmärksamhet? betyder inte att det ör sunt att släppa in alla slags relationer i ens liv bara för att ens barn tycker det är ?roligt?. jag hade människor i mitt liv som barn som min mamma fick ångest av. jon tog ut det över mig. och nu som vuxen lnskar hag att hon hade klippt bandet. 
    hur Jobbbar mn på sin ångest egentligen? förtränger sen menar du? för som jag förstått ska man inse källan till den och stå upp för son gränser. det är iaf vad Paykologen sagt.
  • linani
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 11:58:16 följande:
    fast barn är ju glada för all uppmärksamhet? betyder inte att det ör sunt att släppa in alla slags relationer i ens liv bara för att ens barn tycker det är ?roligt?. jag hade människor i mitt liv som barn som min mamma fick ångest av. jon tog ut det över mig. och nu som vuxen lnskar hag att hon hade klippt bandet. 
    hur Jobbbar mn på sin ångest egentligen? förtränger sen menar du? för som jag förstått ska man inse källan till den och stå upp för son gränser. det är iaf vad Paykologen sagt.
    Jag har inte skrivit att du ska släppa in alla slags relationer. Jag har skrivit att du ska titta på din son vad han blir glad och mår bra av. Och att det ska styra dina beslut, inte vad du själv blir glad av. 

Man kan bearbeta ångest på många sätt. Att fly från det som skrämmer är aldrig en bra metod. Man kan öva på att hitta alternativa reaktioner, stanna kvar i det obehagliga, påverka sina tankemönster, etc etc.

Återskapa inte din mammas ångestmönster på den egna relationen du har med din son.
  • Angeldevilbabyxoxo83
    linani skrev 2023-05-18 12:10:43 följande:
    Jag har inte skrivit att du ska släppa in alla slags relationer. Jag har skrivit att du ska titta på din son vad han blir glad och mår bra av. Och att det ska styra dina beslut, inte vad du själv blir glad av. 

Man kan bearbeta ångest på många sätt. Att fly från det som skrämmer är aldrig en bra metod. Man kan öva på att hitta alternativa reaktioner, stanna kvar i det obehagliga, påverka sina tankemönster, etc etc.

Återskapa inte din mammas ångestmönster på den egna relationen du har med din son.
    Det är det jag känner att jag gör! återskapar mönstret om jag inte kapar bandet.
  • Limajo

Jag tycker det låter som om du projicerar din ångest och din psykiska ohälsa på barnets faster. Hon får stå som ansvarig för allt som är fel i ditt liv och i stället för att jobba med dig själv tror du att det ska lösa sig genom att kapa bort henne. Hon har ju inte gjort dig något direkt annat än att du misstänker att hon är manipulativ, vad det nu innebär. Att hon hör av sig efter en månad är inte konstigt, är man familj (vilket ni ändå kan anses vara) hör man så klart av sig efter ett tag när någon kapar kontakten så där abrupt. Hon bryr sig ju uppenbarligen om din son - är inte det värt något?

Om du inte har någon släkt eller annat umgänge får ditt barn ett väldigt litet liv. Att du stänger in dig med honom är inte det bästa för barnet.

• Angeldevilbabyxoxo83
    Limajo skrev 2023-05-18 13:08:38 följande:

Jag tycker det låter som om du projicerar din ångest och din psykiska ohälsa på barnets faster. Hon får stå som ansvarig för allt som är fel i ditt liv och i stället för att jobba med dig själv tror du att det ska lösa sig genom att kapa bort henne. Hon har ju inte gjort dig något direkt annat än att du misstänker att hon är manipulativ, vad det nu innebär. Att hon hör av sig efter en månad är inte konstigt, är man familj (vilket ni ändå kan anses vara) hör man så klart av sig efter ett tag när någon kapar kontakten så där abrupt. Hon bryr sig ju uppenbarligen om din son - är inte det värt något?

Om du inte har någon släkt eller annat umgänge får ditt barn ett väldigt litet liv. Att du stänger in dig med honom är inte det bästa för barnet.

Men faktum är att jag mått extremt bra under den månade hon inte hörde av sig och nu när hon gjorde det kom ångesten tillbaka. Mitt barn har mig och sin pappa ibland, samt mormor och morfar någon gg om året. Han har många kompisar på förskolan och vissa leker gan med på fritiden ibland. Fastern är manipulativ eftersom hon pratar illa om alla som inte är som hon för att på så sätt kunna sätta tonen för samtalet. 
  • Jemp
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 11:58:16 följande:
    Relationer för en femåring är ju betydligt mer och viktigare än "glada för lite uppmärksamhet". Detta verkar ju vara din sons närmsta släkting, som han träffat ofta hittills? 

Det finns väldigt många sätt att arbeta på sin ångest, lära sig hantera den och osv. Förtränga är inte en av dem. Man kan också sätta gränser för någon utan att bryta med dem helt. 
  • Limajo
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 13:40:55 följande:
    Men faktum är att jag mått extremt bra under den månade hon inte hörde av sig och nu när hon gjorde det kom ångesten tillbaka. Mitt barn har mig och sin pappa ibland, samt mormor och morfar någon gg om året. Han har många kompisar på förskolan och vissa leker gan med på fritiden ibland. Fastern är manipulativ eftersom hon pratar illa om alla som inte är som hon för att på så sätt kunna sätta tonen för samtalet. 
    Ja, det är ett väldigt litet umgänge. Jag fattar att du inte gillar henne som person men att hon pratar lite skit om folk är ju inte ett skäl för att du ska få ångest. Du lägger något mer i hennes närvaro, annars skulle din reaktion inte bli så stark. Det är det du borde jobba med, inte bara stoppa huvudet i sanden och låtsas som att hon inte finns för ångesten kommer att komma tillbaka.
Svar på tråden Bryta med faster?