• Metafor

Är du immun mot magsjuka?

Min dotter har blivit rejält magsjuk för första gången. Tycker så synd om henne och har själv aldrig varit sjuk som hon. Hoppas såklart jag är immun. Finns det några hör som har magsjuka barn ibland men aldrig blir smittade själva/ är immuna? Trots att man tar hand om allt kräk osv. Vore ju faktiskt bra om en i familjen kan ta hand om de sjuka utan smittorisk. 

• Svar på tråden Är du immun mot magsjuka?
  • Jemp

Jag trodde jag var immun, men har fått inse att så inte är fallet. Eller kanske immun mot några av virusen, vem vet. 

Händer ofta att jag inte blir smittad, men undantag finns.

• Metafor

Så hur var det för dig? Ingen magsjuka tills för några år sedan eller någon gång då och då senaste åren? Hur sjuk har du blivit?

• Räkan77

Jag blir i princip aldrig rejält magsjuk, men å andra sidan blir inte mina barn det heller. 

• s044

jag är 19 år och har inte fått magsjuka på 16 år, jag hoppas att jag är immunGråter

• Anonym (H)

Jag får inte magsjuka. Kan inte ens minnas att jag någonsin haft det. Är 33 år. Då har jag bott med folk som blivit dåliga av det. Tex. min mamma, bror och pojkvän. Min 5 åring och snart 1 åring har heller aldrig någonsin haft magsjuka. Dom har bara kräkts när dom som bebis ätit för mycket eller om dom vart extremt snorig så har dom kräkts upp snoret. 

• Anonym (faktor)

Man är inte immun mot alla magsjukor, men ca 20% är immuna mot kräksjukeviruset (calicivirus).

• Anonym (Seh)

Är imun mot vinterkräksjukan och drabbas inte jättehårt matförgiftning.  Men visst händer det att jag blir dålig. 

• Anonym (Nioe)

Jag har aldrig haft vinterkräksjuka, inte ens när resten av familjen kräkts i kapp med varandra. Den enda magsjukan jag åkt på har varit orsakad av matförgiftning.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Blir aldrig magsjuk. Sist jag var dålig var jag gravid med ena dottern och hon är 13 nu. Då tror jag att jag hade sämre försvar pga graviditeten för innan det var det nog 10 år sen minst som magen spårade ur. Sist barnen var sjuka var 5 år sen och då var vi utomlands. Men man vet förstås aldrig.

• LFF

Under de 10 år som gått sen jag fick barn har jag blivit smittad en gång av deras magsjuka. Det var när de var 5 månader. 

Innan jag fick barn minns jag inte när jag var magsjuk senast, tror det var någon gång på gymnasiet. Så även om jag inte är immun så verkar magsjuka ha svårt att bita på mig.

• LaFontaine

Jag trodde att jag var immun mot magsjuka, tills jag åkte på det när ena barnet fick det för två år sen. Då åkte för övrigt hela familjen dit. Men det är också enda gången jag blivit smittad av barnen hittills, trots att barnen åker på ungefär två omgångar var varje år. 

• Anonym (Anonym)

Ingen!! Är immun men ca 20-25% har en genförändring som gör det avsevärt svårare bli smittad. Alla dom KAN ändå smittas men det krävs mkt mer

Svar på tråden Är du immun mot magsjuka?