• dokumentärfilm

Hur påverkas du av Sveriges ekonomiska läge?

Vi håller på att göra en dokumentär om svensk ekonomi för SVT. Många har det mycket svårare ekonomiskt idag än vad som framkommer i media, och det vill vi ändra på. 

Kanske har du förlorat jobbet eller pressas av de höga räntekostnaderna just nu. Eller måste du sälja din bostad på en stillastående bostadsmarknad?

Diskutera frågan här. Eller om du rentav är intresserad av att medverka i dokumentären kan du maila till  [email protected] för mer info. 

• Svar på tråden Hur påverkas du av Sveriges ekonomiska läge?
  • Anonym (Betty Poop)

Hård drabbad vi har fått ta gamla träklossar och sågat till som skor till barnen och tejpat på fötterna, de håller inte och de har trillat några gånger, men billigt är det! 

• Anonym (A)

Lyckas inte få huset sålt, samäger med exet. Det finns mat jag absolut inte har råd att köpa numera i affären eller får passa på när det är säsong.

• Anonym (Gäddan i vassen)

Nätade just ett riktigt nice fritidshus med skog till utgångspris.

Om man har lite pengar så är det guldläge nu.

• dokumentärfilm
    Anonym (A) skrev 2023-05-26 16:46:59 följande:

Lyckas inte få huset sålt, samäger med exet. Det finns mat jag absolut inte har råd att köpa numera i affären eller får passa på när det är säsong.

Hej!

Skulle du vara intresserad av att dela med dig om din historia? Det finns möjlighet att vara anonym. Mejla i så fall till info.dokumentarfilm@gmail.com
  • Stooler

Insåg tidigt att Sverige inte fungerade för mig längre. Omöjligt att få ett eget boende pga betalningsanmärkning (ingen ville skriva hyreskontrakt, banker vägrade låna ut pengar). Dessutom en vikande kronkurs, galopperande inflation och ett växande skattetryck, en katastrofal migrationspolitik och integration. Då blev alternativet att pensionera mig i förtid och flytta till ett annat EU-land.

Jag hade en del pengar sparade och köpte på mig Euro så fort jag kunde under några år. En hygglig tjänste- och privatpension gjorde det möjligt att få ett drägligt liv. Tar en del konsultjobb på distans men långt mellan uppdragen.

Så nu bor jag i värmen sedan 2 år och har insett att jag sluppit mycket av det som drabbat svenska löntagare. Varken sjuka elpriser eller bensinpriser, inga sprängningar eller skjutningar, en volatil valuta och galna prisökningar.

Jag tycker ni skall göra en dokumentär om hur Sverige sakta dräneras på kvalificerad, inhemsk arbetskraft. Migrationsverkets siffror på hur många Svenska medborgare som lämnar landet (inte många som tidigare invandrat av dessa) är officiella men sällan diskuterade i media. Både svensk media och politiker har skygglappar och filterglasögon tyvärr...

• Anonym (sjukpensionär)

Som sjukpensionär har jag haft det jobbigt länge, länge. Det såg ut att ljusna lite vid årsskiftet 21/22, men sen drog inflationen igång och elpriserna skenade och det har varit värre än någonsin. Lite lättnad just nu då elpriserna sjunkit men jag vänder ständigt på kronorna och önskar att jag varit frisk nog att ge mig ut och dumpstra.

• Anonym (qqq)

Vi har faktiskt inte märkt någon större skillnad. Vi har alltid varit ekonomiska av oss, har heltidsjobb (inga fantasilöner), flera barn, men lever bra, kan spara.  
    Vi äter det vi vill men köper inte onödigt dyra varor, köper ofta storpack och liknande. 

• Mentat

Det är kanske inte så spektakulärt eller uppenbart, men svenskar blir fattigare i takt med att den svenska kronan stadigt försvagas: Importen blir dyrare och de höga dieselpriserna driver upp kostnaden för leveranser till mataffärerna, kostnader som givetvis läggs på konsumenten och därmed driver på inflationen.

Det senare försöker iofs regeringen göra något åt genom att anpassa reduktionsplikten till EUs - en vinkling som SVT gissningsvis inte är ett dugg intresserat av att ta upp.

• Anonym (Rot)

Det går plötsligt att få tag på hantverkare som sköter sig, och dessutom inte inbillar sig att just de är oumbärliga.

Svar på tråden Hur påverkas du av Sveriges ekonomiska läge?