• Skogslyckan86

När är man enligt dig i "medelåldern"?

En god vän till mig anser sig vara i medelåldern och hon är 36 år. Jag håller inte med. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man enligt dig i "medelåldern"?
  • Anonym (35-45 mitt i livet)

35-45 vilket är hälften av 70-90 ungefär så gamla vi blir. Det är medelåldern. 45-55 är ju inte gammalt men övre medelåldern. Sen är man gammal.

• Fröken Allvar

När man har grå hår eller flint. Det går att fejka att man inte är i medelåldern men det ser ofta just fejkat ut. Och hörs även ofta på rösten när man är i medelåldern. Jag har till exempel börjat höra mina äldre släktingars röst i min röst ibland när jag är trött. 

• sextiotalist
    Anonym (35-45 mitt i livet) skrev 2023-05-31 10:12:32 följande:

35-45 vilket är hälften av 70-90 ungefär så gamla vi blir. Det är medelåldern. 45-55 är ju inte gammalt men övre medelåldern. Sen är man gammal.

Är man?
    Känner mig inte gammal, 60+, varken fysiskt eller mentalt. Min mamma är gammal, hon är nästan 90.
    75-80, då börjar man bli gammal. Dvs ålderskrämpor dyker upp och hjärnan är inte lika alert längre.
  • Fröken Allvar
    sextiotalist skrev 2023-05-31 10:25:18 följande:
    Är man?
    Känner mig inte gammal, 60+, varken fysiskt eller mentalt. Min mamma är gammal, hon är nästan 90.
    75-80, då börjar man bli gammal. Dvs ålderskrämpor dyker upp och hjärnan är inte lika alert längre.
    Jag håller med. Dessutom är man gammal redan som 30-åring om man vill ha en 18åring. Åtminstone kallade vi dem för trettioåriga gubbar på krogen. Nu är man själv 40 plus och fortfarande barnslig som en kalv. Referensramarna förändras. Men dig sextiotalist såg jag första gången i en tråd om nittiotalister, så någon form av upphängning på ämnet ålder har nog du, liksom jag, vilket är ett tecken på att några ser en som gammal. Att man ens behöver försvara sig. 
  • Mrs Moneybags
    sextiotalist skrev 2023-05-31 10:25:18 följande:
    Är man?
    Men är man medelålders då när man är 60+? Det tror jag inte de flesta anser. 

För att svara på TS fråga:
    Jag tänker mig inte medelålders som en exakt ålder som skulle utgöra hälften av vår livslängd, utan snarare en period mellan ungdom och ålderdom. 

Typ 40-60. 

Men förr var nog 35 medelålders, och på ett sätt kan det stämma. Man är ju ingen ungdom när man är 35. Men det är man ju å andra sidan inte vid 30 heller. 
  • Anonym (hjärta)

40-50 är medelåldern, 50- 60 övre medelåldern, sedan är man äldre. 

Det blir en väldigt lång "äldre"-period. För hundra år sedan dog kanske de flesta runt  70-75, nu när man kan leva tills man är 90+ är man "äldre" i över 30 år, så kanske behövs en mer nyanserad syn på människor över persionsåldern. 

• Anonym (Elementärt)

När man har levt halva sitt liv. Så det varierar. Bo blev 90, så han var medelålders vid 45. Patrik blev 26 (olycka) så han var medelålders vid 13.

• Fröken Allvar
    Anonym (Elementärt) skrev 2023-05-31 10:39:00 följande:

När man har levt halva sitt liv. Så det varierar. Bo blev 90, så han var medelålders vid 45. Patrik blev 26 (olycka) så han var medelålders vid 13.

Patrik dog ung. 
  • Skogslyckan86
    Anonym (Elementärt) skrev 2023-05-31 10:39:00 följande:

Så du tänker att min vän tror att hon ska avlida vid en ålder av 72 år? 
    Jag ser medelåldern som mer "mentalt" tror jag.
  • Fröken Allvar

Mentalt är en annan sak. Då inträffar medelåldern senare och senare. Mentalt är många som ungdomar på vissa plan väldigt länge, även om de har barn och hus och karriär. 

Svar på tråden När är man enligt dig i "medelåldern"?