• elsi

Farfar bestämmer allt!

DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:00:43 följande:
    Farfar bestämmer allt!

Hej
    Hur ska man hantera en extremt traditionell, dominant farförälder som styr, ställer, lägger sig i och näst intill förbjuder om saker inte sker på hans sätt?

Vi delar en stor familjegård där vi alla gillar att pyssla med diverse från renoveringar, skogsarbete trädgårdar m.m.

Tack för tips.

Man får sluta dela gård och skaffa eget boende där man får bestämma själv. 
  • elsi
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:31:17 följande:

Tråden handlade ju dock inte om att söka nytt landställe vilket jag såklart tänkt på tidigare och som inte heller hade varit ett problem utan tips på hur jag kan hantera situationen som den är utan att lämna gården.

Gubben kommer ju trots allt inte leva jättemånga år till och då är problemen över.

Några val i så fall:

Fräsa ifrån rejält vilket riskerar att förstöra relationen er emellan.

Tiga och ta skiten tills han trillar av pinn.
  • elsi
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 15:39:48 följande:

Förstår att flera saker behöver klargöras. 

1. Jag lever själv och åker till stugan på gården som jag bor i endast för att pyssla på gården. Det är så att säga hela syftet med att jag överhuvudtaget åker upp och inte stannar kvar i lyan i stan.

2. Nej, det går ej att resonera. Endast principer som gäller. Så diplomatiska lösningar är ej aktuella.

3. Det är en släktgård där främst jag, min pappa och farfar/farmor hänger och bor i var sina stugor. Han äger hela skiten
    Pappa har köpt en av stugorna av farfar och jag hyr.

Hyr man så får man ju inte ändra vad man vill, utan det är hyresvärden som bestämmer. 
Svar på tråden Farfar bestämmer allt!