• Anonym (En vän)

Alkoholist

Har en bekant med alkoholproblem.
    Super sig asplakat alla dagar typ.
    Han åker onykter till jobbet på morgonen tex.

Han har inte lyssnat på vänner att söka hjälp.

Kan man skicka ett anonymt mail till hans chef?
    Tänker på företagshälsovården tex.

Han är straffad för grovt rattfylleri för 6 år sedan.

• Svar på tråden Alkoholist
  • Anonym (!)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-05 09:30:23 följande:
    Ingenstans står det att vederbörande kör till jobbet?!
    Det står åker till jobbet vilket oftast är en passiv handling dvs någon annan kör fordonet. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Inga alkisar bakom ratten!) skrev 2023-06-05 13:22:24 följande:
    Och det står ingenstans heller att han INTE gör det
    Det står att han åker. 
  • Anonym (Hmmm ....)

Om han kör bil till jobbet onykter så hade ts med största sannolikhet nämnt det. Därav gissar jag på att han antingen får skjuts alternativt åker kommunalt. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (!) skrev 2023-06-05 13:36:56 följande:
    Det står åker till jobbet vilket oftast är en passiv handling dvs någon annan kör fordonet. 
    ..ja..?
  • Anonym (!)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-05 14:13:02 följande:
    ..ja..?
    Vad är det du inte förstår? 
  • Anonym (Prata med AA)

Jag vet inte vad arbetsplatsen kan göra såvida han inte varit uppenbart berusad på jobbet. Jag vet heller inte om polisen kan göra något om det inte finns bevis på hans fyllekörning sedan domen han redan fått för sex år sedan.

Däremot kan du göra orosanmälan till soc. Och jag tycker absolut att du ska kontakta Anonyma alkoholister. De finns till även för anhöriga och allmänheten som vill ha råd, stöd och information. De vet säkert hur man bör agera i en sån här situation. 

Det är starkt och rätt av dig att agera.

• Sanna43
    Anonym (Prata med AA) skrev 2023-06-05 14:37:11 följande:

Jag vet inte vad arbetsplatsen kan göra såvida han inte varit uppenbart berusad på jobbet. Jag vet heller inte om polisen kan göra något om det inte finns bevis på hans fyllekörning sedan domen han redan fått för sex år sedan.

Däremot kan du göra orosanmälan till soc. Och jag tycker absolut att du ska kontakta Anonyma alkoholister. De finns till även för anhöriga och allmänheten som vill ha råd, stöd och information. De vet säkert hur man bör agera i en sån här situation. 

Frågar av nyfikenhet. Vad gör soc om man orosanmäler en vuxen? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (!) skrev 2023-06-05 14:25:54 följande:
    Vad är det du inte förstår? 
    Varför du citerar mig? 
    Förstår du själv varför du gör det? 
  • Anonym (Hmmm ....)
    Sanna43 skrev 2023-06-05 15:22:18 följande:
    Frågar av nyfikenhet. Vad gör soc om man orosanmäler en vuxen? 
    Ringer och försöker boka in ett besök för samtal, alternativt kommer på oanmält hembesök. 
    I alla fall enligt min erfarenhet. 
  • Anonym (HR horror)
    Anonym (Prata med AA) skrev 2023-06-05 14:37:11 följande:

Vid grundad misstanke kan arbetsgivaren kräva drogtest. Om någon ringer och säger att de är säkra på att arbetstagaren kör bil påverkad till jobbet så är det definitivt skäl för test.

Den anställde kan iofs neka men då vet man ju lite vad klockan är slagen.

Läs mer här:

www.delphi.se/sv/tech-blog/kan-en-arbetsgivare-krava-drog-eller-alkoholtest/
  • Anonym (En vän)

Det har jag gjort. Polisen säger att man ska ringa när man ser dom ute. Vilket är svårt då jag inte bor på samma ställe i stan

Anonym (Alkisdotter) skrev 2023-06-04 23:04:24 följande:

Kontakta polis. Du vill inte ha på ditt samvete om han kör ihjäl någon och du visste om att han var full. 
    Kontakta även  hans arbetsgivare. 
    Orosanmälan kan du göra anonymt till soc. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Alkoholist