• Litenpajorden90

Delning av bilder.

Hej.
    Jag är så frustrerad just nu så vet inte vad jag ska ta vägen.
    Vårat barn är med i ett lag. Vilket är jätte kul för henne men problemet är att tränare hatar oss och lyssnar inte alls.
    Vi har tidigare bett om att de ska ta bort bilder på laget Instagram på vårat barn då vi inte vill att de skulle delas.
    Vad gör dem? Jo vägrar!
    Vände oss till styrelsen som inte alls lyssnade men skulle ta upp det iaf på ett styrelsemöte. Okej. Men problemet är att den tränaren som är störst problem sitter i just styrelsen så ni förstår säkert slutsatsen att de vägrade för ingen tittar på "gamla" bilder. Gav oss då orkade inte bråka mer.
    Nu skulle de få sponsrade kläder med sponsringstryck. (Inget som klubben står för utan något laget själv hittat på.)
    Vi uttryckte till en tränare att vi inte vill att bilder på barnet med dessa på skulle delas. (Dock tog sambon tyvärr inte detta skriftligt, ja han var riktigt idiotisk men han trodde på honom när han sa att inget skulle delas.)
    Men vad tror ni dem gör? Delar bilder där barnet är med fast vi sagt NEJ!
    va sjutton gör vi när ingen lyssnar. De vägrar ta bort även dessa bilder då det är "lag"bilder men vi har ju muntligt sagt ifrån.
    Vad har ni för råd att vi gör utan att de kommer drabba barnet massor. Barnet är bara 10 så vi är de som ska föra hennes talan.
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Delning av bilder.
  • Aiways

Om hon inte vill vara med på bild kan hon väl gå undan när de ska fota. Eller är det ni som inte vill att hon är på bild?

Det hör väl egentligen inte till din fråga men måste ändå fråga varför. Det skapar ju tillhörighet att vara en del av teamet och allt de gör, blir ju mer utanförskap om hon skulle suddas ut från gruppbilder. 

Men som förslag annars är väl att prata med andra föräldrar och fråga om deras upplevelse med responsen av ledarna och kanske få lite mer grupptryck på det viset. 

• Litenpajorden90

Det är både barnet och vi som föräldrar.
    Barnet ville inte vara med men de sa åt henne ändå så nu ser hon allmänt grinig ut på bilderna🤣
    Problemet är att många känner lika men ingen vågar säga något då de skrivit in i lagpolisyn att man inte får ifrågasätta tränarna m.m m.m och gör man det så stänger de av barnet. Vilket bara är helt sjukt plus att sambon tränade dessa tjejer innan idioten började bete sig som han äger hela laget vad föräldrarna än säger. Å sambon tränar fortfarande ett lag i samma förening och får massa skit pga av att denna tränare snackar massa skit. Men han klarar sig tydligen hela tiden då han är i styrelsen.

• Drottningen1970

Om det inte är så att ni lever med skyddad identitet eller nåt, så behöver ni helt enkelt lära ert barn att inte vara en sån snöflinga.

Att vara en del av en lagbild är en helt vanlig del av livet.

Ni gör det oerhört svårt för ert barn i livet genom att tramsa om sånt här och förstärka det hos ert barn. Skärp er.

• Litenpajorden90
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 07:27:09 följande:

Om det inte är så att ni lever med skyddad identitet eller nåt, så behöver ni helt enkelt lära ert barn att inte vara en sån snöflinga.

Att vara en del av en lagbild är en helt vanlig del av livet.

Ni gör det oerhört svårt för ert barn i livet genom att tramsa om sånt här och förstärka det hos ert barn. Skärp er.

Så att hon blir inbringa på en bild med reklamkläder på sig som hon inte vill och kan användas av andra part är ju inte en lagbild utan en reklambild.
  • Drottningen1970
    Litenpajorden90 skrev 2023-06-19 08:27:35 följande:
    Så att hon blir inbringa på en bild med reklamkläder på sig som hon inte vill och kan användas av andra part är ju inte en lagbild utan en reklambild.
    Och?
  • Litenpajorden90
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 09:20:29 följande:
    Och?
    Barnet vill inte vara med på bilderna som kan användas av andra part i reklamsyfte. Hon har sagt ifrån och enligt lag får de inte lägga ut bilder där man säger nej.
  • LFF

Om de inte lyssnar, anmäl till IMY om att de bryter mot GDPR. 

Sen är det ju så att ni måste ta det skriftligt vid varje tillfälle helt enkelt. 

När mina barn har lagfotografering så måste de lämna in en lapp om att de får vara med på fotograferingen då bilderna kommer att publiceras på lagets hemsida. Om man inte har med denna påskrivna lapp får man inte vara med på fotograferingen. Vi har alltid lappar för föräldrar som glömt dem på plats så de kan skriva på när de kommer dit. 

På avslutningen nu så hade vi en sådan reklamfotografering då en av föräldrarna ordnat med en sponsrad avslutningspresent. De barn som inte ville vara med fick välja att antingen gå därifrån eller så höll de upp presenten framför ansiktet så det doldes. 

• Aiways

Jag är ledsen men jag har svårt att tro att barnet självmant bestämt att hon inte vill vara med på bild. Barn är extremt påverkningsbara, och jag tror att ni har präglat detta tidigare och nu har hon "lärt sig" att så ska det vara. Jag kan ha fel men det är det jag misstänker. Men hur ni vill uppfostra barnet är upp till er. 

Ska ni börja anmäla hit och dit och ställa till med bråk så kan ni lika gärna ta bort ungen från klubben. Tränarna kommer få en speglad bild av ert barn från er föräldrar och antagligen kommer hon bli utstött eller nedvärderad. Det är orättvist mot barnet. Då är det bättre att ni hittar någon annan klubb. 

• LFF
    Aiways skrev 2023-06-19 14:36:29 följande:

Jag är ledsen men jag har svårt att tro att barnet självmant bestämt att hon inte vill vara med på bild. Barn är extremt påverkningsbara, och jag tror att ni har präglat detta tidigare och nu har hon "lärt sig" att så ska det vara. Jag kan ha fel men det är det jag misstänker. Men hur ni vill uppfostra barnet är upp till er. 

Ska ni börja anmäla hit och dit och ställa till med bråk så kan ni lika gärna ta bort ungen från klubben. Tränarna kommer få en speglad bild av ert barn från er föräldrar och antagligen kommer hon bli utstött eller nedvärderad. Det är orättvist mot barnet. Då är det bättre att ni hittar någon annan klubb. 

Mina barn blir skitsura om jag tar upp mobilkameran och fotar eller filmar dem i "fel" situation. De har pratat jättemycket om det i skolan (de gick just ut trean), att man måste fråga först innan man fotar eller filmar någon, att det inte är ok att lägga upp bilder utan tillåtelse från den eller de som är med på bilden etc. Därav att mina barns klubb tagit beslutet att du måste aktivt välja att vara med på lagfoto tex istället för att du måste meddela eller frånvara om du inte vill vara med.
    På samma vis som du aktivt måste välja numera om du vill ha reklammail från företag när du beställer något.
  • Drottningen1970
    Litenpajorden90 skrev 2023-06-19 09:24:27 följande:
    Barnet vill inte vara med på bilderna som kan användas av andra part i reklamsyfte. Hon har sagt ifrån och enligt lag får de inte lägga ut bilder där man säger nej.
    Och då är vi tillbaka från början.

Lär ert barn att inte vara så skitnödig.

Sponsring är helt nödvändigt för att små föreningar att gå runt.

Tur att inte alla barn är så såna primadonnor.
  • LFF
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 23:30:55 följande:
    Och då är vi tillbaka från början.

Lär ert barn att inte vara så skitnödig.

Sponsring är helt nödvändigt för att små föreningar att gå runt.

Tur att inte alla barn är så såna primadonnor.
    Och alla barnen behöver inte vara med på det. De flesta barn har inga problem med att vara med på bilder så därmed är det inget problem om någon enstaka inte vill. 

Man behöver vare sig vara en primadonna eller "skitnödig" för att man inte vill vara med på bild, vare sig som barn eller vuxen. 

Ja, sponsring är helt nödvändig för föreningar och lag men bildmedverkan ska fortfarande vara frivillig. Bilder är personuppgifter och enligt GDPR så ska bilder tas ned om en person på bilden inte vill medverka. Vet man om att någon som går att identifieras på bilden inte vill vara med så ska den inte ens läggas upp eller så ska den personen avidentifieras. Föreningen kan åka på böter iom sitt handlande gentemot TS dotter.
  • FuckGoggleAskMe

Nu orkar jag inte hitta någon sida som är knuten till advokatfirma el.dyl. men enligt detta är det inte i strid mot GDPR. TS får väl kolla noggrannare.

https://digitalfotoforalla.se/fotografering/vad-gdpr-betyder-for-dina-bilder

Här följer några exempel på bilder som i princip kan publiceras utan samtycke:

Bilder av publiken på en konsert.

Bilder av besökare på ett zoo eller liknande.

Bilder tagna på en förening och dess fritidsaktiviteter.

• Kvittning

I vanliga fall i trådar av typen "mina barns tränare är dum i huvudet" som sedan fylls av specialkrav brukar jag mest sucka och känna att bli tränare själv då.

Men i detta fall när jag läst alla ts kommentarer känner jag faktiskt att tränaren missköter sig. En rimlig kompromiss i detta kan ju vara att låta barnet slippa vara med på uppstyrda fotograferingar och "solobilder" i spelsituationer. Men att ts och dottern får acceptera att hon kan komma med om de fotar tex när lagen tackar efter match, som bakgrundsspelare där en annan spelare är i huvudfokus osv

Tränaren verkar ju inte bara i detta vilja köra över andra och det för mig är en varningssignal. Har tyvärr mött alltför många av den typen. Även om de är i minoritet så får de mycket makt eftersom att de helt enkelt kliver in och tar den och sällan möter på tillräckligt med motstånd. Och ofta är klubben flata då den typen av tränare ofta får framgångsrika lag (pga att det äe just de tränarna som också kör med tidig toppning och sortering) och gör sig själv betydelsefulla så klubben lever i en illusion av att tränaren gör så mycket och laget är helt beroende av honom för att kunna fortsätta.

Har varit tränare tillsammans med den typen och alla som vill vara normala bra tränare ger efter ett tag upp och slutar (som ts man som nu tränar ett annat lag istället). Önskar att föreningarna tog det på större allvar när de blir kontaktade av föräldrar som faktiskt har konkreta tränarproblem. De allra flesta tränare är super och förtjänar all uppskattning de kan få, men det finns rötägg även i den ideella världen som kommer  undan med det för att de gömmer sig bakom allt bra de också gör och all tid de lägger ned.

@ts: se till att du eller din man också engagerar er i styrelsen så tränaren får en motvikt där.

• LFF
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-20 10:29:53 följande:

Nu orkar jag inte hitta någon sida som är knuten till advokatfirma el.dyl. men enligt detta är det inte i strid mot GDPR. TS får väl kolla noggrannare.

https://digitalfotoforalla.se/fotografering/vad-gdpr-betyder-for-dina-bilder

Här följer några exempel på bilder som i princip kan publiceras utan samtycke:

Bilder av publiken på en konsert.

Bilder av besökare på ett zoo eller liknande.

Bilder tagna på en förening och dess fritidsaktiviteter.

Det är lite mer komplicerat än så då det även handlar om syfte (du måste alltid ha ett syfte eller rättslig grund med att spara personuppgifter).

Vad är en personuppgift?

Egentligen kan man säga att alla uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till en person är en personuppgift. Normalt tänker man då på personnummer, namn och adress. Men även foton på personer klassas faktiskt som personuppgifter.

Vad säger du om ett fordons registreringsnummer då? Jo, det kan faktiskt också vara en personuppgift ? om det går att knyta till en person. Vilket innebär att registreringsnumret för en företagsbil som används av många olika anställda normalt inte är en personuppgift, eftersom det inte går att knyta registreringsnumret till en person.
    www.bjornlunden.se/juridik/gdpr--vad-%C3%A4r-en-personuppgift__331?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• myskmalva
    Litenpajorden90 skrev 2023-06-18 23:51:38 följande:

ingen vågar säga något då de skrivit in i lagpolisyn att man inte får ifrågasätta tränarna m.m m.m .

Vad är det jag läser? Har de skrivit en policy som innebär att barnen måste lyda blint och inte berätta för någon om de tycker att tränaren gjort fel?

Det är ju som upplagt för att tränare ska kunna utsätta barnen för allsköns övergrepp utan att någon får veta. 
Svar på tråden Delning av bilder.